Anneli lockas till ett engelsktalande land med vacker natur

21-åriga Annelie spenderar våren i Dublin, Irland. Hur kommer det sig att hon valde just Irland och Dublin för sin utbytestermin?

För det första ville jag läsa i ett land där engelska, ett av de största språken i världen, är det huvudsakliga språket och jag får en optimal möjlighet att utveckla mina kunskaper i språket. Ett av de länder som den sociologiska institutionen i Umeå erbjöd utbytestermin i var Irland. Jag ville gärna studera i en stor stad med annorlunda natur och kultur. Irland har på bilder och filmer gett mig ett intryck av att vara ett vackert land. När jag sökte mig in på Dublins universitetet Trinity College insåg jag vilka otroligt vackra byggnader jag hade möjlighet att studera i. Från en dag till en annan hade jag bestämt mig. Jag ska läsa vid Trinity College i Dublin!

Trinity College är erkänt internationellt och Irlands främsta universitet. Det finns omkring 17.000 studenter registrerade. Det grundades 1592 och är en av de stora universiteten i världen. Jag har inte varit i Irland tidigare men ser på bilder att universitetet är vackert och beläget i centrala Dublin.

Valet känns helt rätt. Kontakten med universitetet har varit bra. Mail har besvarats snabbt och strax innan juletid fick jag bekräftat att jag får ett boende på universitetets College. Trinity College har skickat en karta över området och en pdf-fil med information som tagit mig närmare en timme att läsa igenom. Informationen var riktad till utbytesstudenter och innehöll allt från terminens upplägg och centrala hotell till information om vad som gäller vid tullen. Antagningsbeskedet ska visas upp men de informerade även om sådant som att det är förbjudet att ta med till Irland, exempelvis vissa livsmedel såsom fjäderfä och kött. Behöver jag säga att informationen från universitetet i Dublin är utförlig?

Livet är ett äventyr och jag ser fram emot denna utmaning att studera vårterminen utomlands. Imorgon är jag en dag närmare flytten till Dublin!

/Annelie

Leave a Reply

