Je m’appelle Josefin et je habite à Montréal!

Josefin har anlänt och funnit sig till rätta i Montréal, Kanada.

På en främmande kontinent, i ett nytt land, i en ny stad och i ett nytt rum. Här på rue Chateubriand bor jag! Je m’appelle Josefin et je habite à Montréal!

Det är så otroligt att äntligen vara här, som jag har väntat och längtat och planerat. Jag fick lite resfeber några dagar innan jag skulle åka, och det var en lång resa innan jag slutligen nådde fram men nu känns det ganska naturligt att det är här jag ska vara.
Flygresan gick bra, på såhär långa flygningar får man ju bästa tänkbara service, mat, drickbart och glass när man vill och massor av filmer att välja och vraka bland.
Bredvid mig på flyget satt en väldigt trevlig tjej från Frankrike. Hon heter Elaine och har bott i Montréal sedan 2 år. Vi bytte nummer eftersom vi hade så himla trevligt, så jag tror hon räknas som min allra första vän här på den nya kontinenten!

I övrigt är det en vanlig lördag här, folk har precis som jag passat på att göra bort matvaruinköpen eftersom de flesta affärerna håller stängt på söndagar, och så har jag såklart varit ute och njutit av det underbart vackra vintervädret! Profitez au soleil! Jag fick tips av mina roomies att besöka Parc Jarry, en stor park belägen inte långt härifrån. Den var jättestor, precis som de sa, och det rörde sig massor av människor där. Vissa joggade, andra åkte längdskidor eller pulka. Jag såg t o m de som vandrade omkring i den meterdjupa snön med snöskor! Det är roligt att så många är ute och rör på sig, och många ler och säger ”Bonjour!” till en när man passerar. Trevliga människor de här kanadensarna! Det verkar vara en levande stad! Jag stötte på en äldre man som var ute med sin hund där i parken. Vi följdes åt en bit längs gångstigen och han berättade om Montréal, Quebec och vad man kan se i staden. Han var mycket angelägen och månade om sitt Quebec, och jag förstår att han är stolt över den här delen av världen, den verkar onekligen mysig!

Ikväll ska jag laga pitabröd och ta igen lite vilotimmar. Det är en omställning med tiden, svårast är att komma ihåg att det är kväll hemma när det är mitt på dagen här och tvärtom. Jag äter lunch då familjen där hemma äter middag. Det gäller att planera sina Skype-samtal! Det ska bli skönt att gå och lägga sig i tid ikväll. Jag har fått med mig en bok på svenska av min fina pojkvän och den är uppskattad. Det är skönt att koppla av med lite svenska mitt i fransk-engelskan.

À bientôt!
/Josefin

One response to “Je m’appelle Josefin et je habite à Montréal!

  • Anna

    Vad spännande att läsa om din resa till Montréal Josefin!
    Jag fick själv veta igår att jag fått en nominering till att få söka utbyte till hösten, till just Montréal.
    Skulle det gå bra att få maila ngra frågor till dig? jag hade svårt att hitta din mailadress, min är annaltz@hotmail.com
    Allt gott!
    /Anna

Leave a Reply

