Nej det är inte ett skämt, alla äter baguetter här!

Emma är på plats i Rennes och berättar om sin första tid i staden.

Okej. Resan till Rennes gick smärtfritt. Alla flyg var i tid, och jag lyckades med all min packning ta buss från flygplatsen in till Paris och sedan tåg därifrån mot Rennes. Här i Rennes bor jag bokstavligen 20 meter från järnvägsstationen så det var ju bekvämt när jag anlände kl 22. Jag bor på Les Estudines som är ett lägenhetshotell. Jag har en egen lägenhet bestående av ett rum med bäddsoffa, skrivbord, bokhylla och garderob, en kokvrå samt eget badrum. Allt kostar pengar här! Vilket jag tycker är ganska komiskt. Vill du låna dammsugaren kan du göra det för 2€ i timmen. Däremot är andra saker väldigt mycket billigare här än hemma i Sverige. Exempelvis baguetter. Nej det är inte ett skämt, alla äter baguetter här!

Första heldagen spenderade jag med att gå omkring i staden. I nästan 4timmar gick jag och kände mig fruktansvärt ensam och hemlängtan smög sig på. Detta blev ju inte bättre när jag senare på kvällen lagade ihop en pasta och köttfärssås och inser att jag har glömt att köpa kryddor så maten är alldeles smaklös. Jag glömde även köpa diskmedel så jag kunde inte heller städa undan efter mig. Detta gör att jag inser hur bekvämt jag har det hemma och hur nyttigt det är för mig att ha åkt hit.

kijyf
Då det hade strulat med mail-utskicken från skolan missade jag, och många med mig första introduktionsdagen. Men jag var alla fall på den andra igår. Jag fick äntligen träffa härliga människor från alla delar av världen. På kvällen bjöd två amerikaner in till fest där det fanns ytterligare roliga människor att hälsa på. Jag börjar nu se fram emot att starta igång det här på riktigt.

Idag ska jag på stadsvandring med min klass och delar av välkomstteamet. Då Rennes är känd för att vara en gammal kulturstad ser jag fram emot att få höra lite historia. När jag själv var ute på en egen liten tur första dagen hade jag ingen aning om vad det var jag såg. Det jag kan säga är att detta är en väldigt mysig stad.

/Emma

Leave a Reply

