Ankomsten till Lille

Therése passade på att fira nyår med vännerna i Paris innan hon åkte vidare till Lille.

Den 30 december tog äventyret sin början. Jag satte mig på flyget till Paris med nervositeten flödande genom kroppen. Det kändes overkligt och fantastiskt på samma gång. I Paris skulle jag dock bli mött av en svensk tjej som jag bodde tillsammans med i somras då jag jobbade på Disneyland, vilket kändes som en trygg start. Jag skulle åtminstone inte behöva klara mig på egen hand de närmsta tre dagarna. Tillsammans med ytterligare än svensk tjej bestämde vi oss redan i somras för att fira nyår i Paris tillsammans.

Tre dagar senare, onsdag den 2a januari, blev det dags för mig att ta tåget till Lille. Jag har aldrig tidigare varit i Lille men ändå bestämt mig för att spendera det kommande halvåret där. Jag måste erkänna att det tog emot att hoppa in i tåget medan mina två vänner stod kvar på perrongen och vinkade av mig. Jag hade ingen aning om vad som väntade mig härnäst, men det var samtidigt det som gjorde det hela så spännande! Väl framme i Lille visste jag vilken tunnelbanestation jag skulle ta mig till, men inte hur jag sedan skulle hitta till rätt adress därifrån. En timmes vilset letande och två vägförfrågningar senare nådde jag äntligen receptionen där jag skulle hämta ut nyckeln till mitt studentrum.

Therese- Utsikten från mitt fönster

Utsikt från mitt fönster

Den franska korridorsstandarden är något sämre än den i Sverige. I min byggnad finns fyra våningar, två korridorer per våning och 20 rum per korridor (!). Vi har delade toaletter (endast tre toaletter i mitten av två korridorer) och delade duschar i form av bås som går att låsa. På mitt rum har jag dock ett handfat, en stor spegel och en egen kokvrå med två spisplattor, en diskho samt ett kylskåp med ett frysfack. På bottenvåningen finns en tvättstuga samt en studiesal. Rummet i sig är helt okej, men det mesta är ganska utslitet och det finns en del skador i golv och tak. Det tar bokstavligt talat en evighet för spisplattorna att bli varma och även mycket lång tid för kranvattnet att bli varmt. Men med det sagt ska det knappast bli några större problem med att bo här under en termin.

 

.Therese- Låång korridor.        ..Therese- Kokvrå

     Som sagt, 20 rum i korridoren…                             …och kokvrån i mitt rum

Endast två tunnelbanestationer ifrån mitt hem finns ett enormt köpcenter med den största mataffären jag förmodligen någonsin har besökt. Eftersom mitt rum var fullständigt tomt på alla former av köksutrustning, och jag inte hade med mig något sådant, har jag redan varit dit och storhandlat två gånger.

Vi hörs snart igen!

  /Therése

Leave a Reply

