Det finns en myriad av grejer som måste fixas…

Robin har planerat sin resa till Nya Zeeland väl. Nu delar han med sig av sina tips.

Det är nu den 7 januari 2013 de flesta som ska utomlands har förmodligen redan åkt iväg, för mig börjar resan i slutet av månaden. Innan du åker utomlands är det en del saker som måste skickas in och ordnas med, det kan verka mycket men är egentligen ingen fara. För er som precis som jag gillar att lista saker som ska göras tänkte jag därför skriva en lista så att ni vet vad jag pratar om. Ni som inte tänker åka själv behöver nog inte läsa det här inlägget för det blir nog lite långtråkigt.

  1. Ansökan. För de flesta utbyten utanför Europa ska ansökan vara inlämnad till International Office i november för utbyte kommande läsår, men det skadar ju aldrig att börja fylla i allt redan månaden innan. Värt att tänka på är att det är meriterande med föreningserfarenhet eller annan erfarenhet från ideellt arbetet både inom och utom skolan och att det dessutom kan vara direkt avgörande om du genomfört Buddy Programmet eller inte. Så mitt tips är att gärna organisera dig i någon förening (om du inte redan gör det) och gå med i Buddy Programmet (Buddy ger 1 p. av ansökans maximala 15 p. och Buddy Group Leader ger 2 p.). Tänk på att ansökan bara skickas in en gång per år vilket innebär att om ni åker på vårterminen så måste ni ha bestämt er 13-14 månader innan ni åker.
  2. Vänta på besked om utbytesplats. Jag tror jag fick mitt redan i januari.
  3. När Umeå Universitet nominerat dig till en utbytesplats är det dags att göra själva ansökan till det universitet som du ges möjlighet att göra utbytet vid, i mitt fall alltså Lincoln University. Ingenting är officiellt klart innan du fått skolans erkännande, men i normala fall ska det inte vara några problem.
  4. Börja bunkra pengar, det kommer behövas. Att skriva ihop en budget är inte heller en dålig ide.
  5. Om du åker utom Europa är det därefter dags att börja kolla på visumansökan. Till vissa länder går ansökan enkelt, om du ska till USA kan du förvänta dig att drunkna i papper. Jag var tvungen att skicka mitt pass tillsammans med ansökan till det Nya Zeeländska konsulatet i London och fick mitt visum via e-mail på bara några dagar men sen kom självklart passet bort i posten vilket resulterade i att jag var utan i över en månad. Sammanfattningsvis, det kan vara bra att söka visum i tid.
  6. Så fort du fått visum, börja kolla på flygbiljetterna. Det lönar sig att kolla runt för priserna kan variera ganska kraftigt. Jag använde mig av skyscanner.com och momondo.se. Försök att vara lite flexibel med datumen, ibland kan det skilja minst 1 000 kr på bara någon dag. Till slut bokade jag resan genom Resia, vilka hittills har varit trevliga att ha att göra med men egentligen inte erbjuder något mer än de billigare researrangörerna på nätet, så i efterhand vara det kanske inte så smart.
  7. När du vet att du har en utbytesplats och att du tar dig dit utan att bli ruinerade är det dags att ansöka till de kurser du vill studera och att se till att få någon form av boende.
  8. Det är egentligen det viktigaste eller allt som måste ordnas men det finns en myriad av grejer som i alla fall jag inte hade tänkt på innan som måste fixas. Jag listar de jag kan komma ihåg.
    • Sök stipendium. Jag hade turen att få ett. Organisationen Global Grant tar ut en mindre avgift för att leta reda på tänkbara stipendium efter dina preferenser, vilket definitivt kan vara värt pengarna (det var det för mig). När du ansöker om stipendium så frågar många efter en budget, gör en. Den är bra att ha på egen hand också för att få en uppfattning om hur mycket du kommer spendera.
    • Hyr ut din bostad i andra hand (om du planerar att komma tillbaka). Bra att veta om du hyr bostad av Bostaden är att du i vanlig ordning måste ansöka hos din värd men att bostaden inte godkänner andrahandshyresgäster som redan har ett kontrakt hos bostaden när andrahandsuthyrningen är tänkt att börja.
    • Börja köpa på dig alla grejer som du inte har och måste ha innan du åker men tänk på att det är mycket som kan köpas på plats, det kan däremot inte reseväckan eller ryggsäcken som du packar i. Det kan vara kul att ha med sig en kamera så tänkte i alla fall jag och köpte en. Tänk på att de flesta flygbolag inte erbjuder särskilt stort eller tungt handbagage (en ryggsäck väger mindre än en väska). En guldstjärna till British Airways som låter dig plocka med 23 kg i kabinen.
    • Kolla med din bank om de tar ut några avgifter för uttag utomlands, de flesta banker tar ut en avgift vid uttag utom Europa och närmast samtliga tar ut en valutaomräkningsavgift på 1.5% både inom och utom Europa. ICA Banken tar inte ut någonting.
    • Säg upp ditt telefonabonnemang. Om du har anlitat ett mindre nogräknat företag (läs Halebop) kommer du ha tre månaders uppsägningstid vilket innebär att du måste vara ute i god tid om du inte vill göra som jag och betala för 1,5 månad i onödan. Ja, Halebop gillar inte sina kunder.
    • Kolla upp dina försäkringar. När du åker via utbytesavtalen är du försäkrad genom Kammarkollegiet två veckor före och två veckor efter studiernas början och slut.
    • Köp en reseguide om du gillar något att ta i. Min egen från Rogue Guides var förbaskat bra värde för pengarna.
    • Boka en rolig resa i landet om du har möjlighet att resa runt antingen efter eller före studieperioden. I Nya Zealand åker du med Kiwi, Magic eller Stray. Kiwi är partybussen med många yngre, Magic och Stray något äldre och kanske lite mer fokus på annat. Jag åker själv med Stray så mer om det när jag har egen erfarenhet. Betala inte för mycket för de här bussarna eftersom de alltid har extrapriskampanjer. Beställ innan november som jag gjorde så får du i vart fall ett hyggligt pris, Mitt respass kostar nu 886 NZ dollars men jag betalde 550 NZD.

Det var allt för nu!

/Robin

Leave a Reply

