“Jag känner mig redan som hemma i Irland!”

Jag har det fantastiskt bra!annelie TrinityJanuari

College ligger i centrum och vid mitt första möte med stadens shoppinggator insåg jag att jag hade packat med mig onödigt mycket kläder inför denna flytt. Här finns allt! Det arrangeras evenemang och aktiviteter för utbytesstudenter. Både på Trinity College och vid mitt boende vid Trinity Hall har det varit möjligt att delta i evenemang på kvällarna med de 1000 studenter som bor här. För att ta sig till boendet finns det buss och spårvagn som alternativ. Det tar dock upp emot 40 minuter att ta sig mellan college och boendet fast å andra sidan är det ett fint område med trevliga grannar. Jag delar kök med två tjejer från Irland, en från Tyskland samt en från Frankrike. På morgonen springer jag till den lokala fiskhandlaren. Området jag bor i har även bageri, biosalong, gallerior och mycket mer.

Att träffa människor från andra länder och uppleva ett helt nytt land är fantastiskt. Redan första veckan började jag söka på nätet efter tänkbara länder att studera min master i, eller att senare söka jobb i. Att arbeta internationellt blir allt mer intressant under min hittills korta tid som utbytesstudent. Kurserna är intressanta, nivån på studierna har hög klass vilket gör det mer inspirerande än någonsin att lägga ner hårt arbete för att lära sig så mycket jag hinner under denna termin. Själva valet av de kurser jag läser tog sin tid och var ett pussel för att få till att stämma med respektive föreläsningstid – men det var det värt!  Två veckor in på terminen kan jag konstatera att jag är mycket nöjd med mitt välkomnande. Innan jag flyttade hade jag inte tänkt så mycket på hur det kommer att bli, eller hur jag skulle vilja att det blir. Att inte veta vad som kommer hända är spännande och öppnar nya möjligheter i livet. Jag var förutsättningslös och väntade helt enkelt med att se vad som händer – och jag känner mig redan som hemma i Irland!

/Annelie

Leave a Reply

