En månad senare!

Bonjour! I skrivande stund har jag varit i Rennes en månad. Nästan exakt. Jag har hunnit med mycket på denna korta tid, här kommer en liten summering för er om mitt liv i Frankrike.

Lägenheten känns mer som mitt hem för var dag som går. Kan bero på att jag hunnit göra IKEA 2 gånger. Lägenheten är fylld av ljus och frysen av köttbullar. Ta det lugnt, jag anammar mig till kulturen genom att fylla magen med crêpes och ost också!

Angående skolan är den för er som inte visste det, rankad bland de bästa handelshögskolorna i Frankrike. Jag hade dock problem i början med inskrivning på kurser, som många med mig, vilket dock är irrelevant för tillfället och allting har löst sig. Jag läser 7 kurser parallellt, vilket är en av de största skillnaderna mot Umeå Universitet. Detta är inget jag är van vid, som de flesta andra här verkar vara. Än så länge går det hur bra som helst. Jag gillar skolan, eleverna, atmosfären och lärarna. Det är bra kvalitet på undervisningen. Jag har lektion varje tisdag, onsdag och torsdag, samt varannan måndag. Detta var inget jag i förväg planerade, men det ger mig chans till en längre helg. Det är alltid skönt och ger mer tid att upptäcka omgivningarna.

Jag har hunnit med att åka till Paris inte bara en gång, utan två. Ena resan var anordnad av välkomstteamet, och det var väldigt kul att åka dit med folk från skolan. Lärde känna nya trevliga människor genom den resan. Dock var det tydligen värsta snöovädret på flera år, så allt vi planerat blev inte av. För att vara från Norrland, vet jag inte riktigt vad de menade med ”värsta snöovädret”, men det kan vi lämna där. Detta visar däremot på de kulturkrockar som kan uppstå. Väl i Paris rullade en mexikansk kille sin första snöboll, någonsin. Och okända fransmän startade snöbollskrig med oss mitt på gatan. Detta är något som vissa aldrig har upplevt i hela sitt liv vilket för mig är väldigt märkligt och häftigt på samma gång.

Image

Det är få skandinaver här. Jag och en till kille, Jonas är de enda från Sverige, vad jag vet. Kanadensarna och mexikanarna har övertag, sen är det folk från närliggande länder här i Europa. Att folk, oftast de från andra sidan Atlanten, misstar Sverige för Schweiz är en historia för sig. På grund av alla olika nationaliteter är engelska för tillfället mitt första språk, och jag utvecklas dagligen. Mitt franska språk är dock inte lika bra. Än. Jag jobbar på det!

Á bientôt!

/Emma

Leave a Reply

