Mitt liv som fransyska

I skrivande stund var det en månad sedan jag flyttade till Lille och jag förstår inte riktigt var tiden tar vägen. Det är märkligt hur det kan kännas som om jag har bott här hur länge som helst på samma gång som jag har en underlig känsla av att mitt ”verkliga liv” står stilla och att det här inte är på riktigt. Hur som helst trivs jag väldigt bra här i Lille. Jag har skaffat mig många nya vänner tillhörande alla möjliga nationaliteter och det händer nya spännande saker varenda vecka. Skolan rullar på, trots att det är tufft med franskan, och jag har trevliga klasskamrater som hjälper mig vid behov. Jag har bara föreläsningar/seminarier tre dagar i veckan, vilket medför en hel del fritid, men jag skulle nog säga att det är behövligt med tanke på att språket i sig är rätt krävande för min del.

Under en vanlig vecka spenderar jag en hel del tid med andra utbytesstudenter, men även några franska vänner, på kvällar och helger. Vi sitter på något café, går ut på krogen, går på bio och så vidare. Det blir då en hel del engelska, men även franska, beroende på vilka jag umgås med. I skolan är det däremot enbart franska som gäller, vilket jag är tacksam för trots att det tar mycket energi. Jag skulle ljuga om jag påstod att jag aldrig saknar livet i Umeå. Visst längtar jag vissa dagar tillbaka till den svenska tryggheten – att ha alla föreläsningar på svenska (eller åtminstone engelska), att inte ständigt behöva fundera på hur jag ska formulera mig, mina svenska klasskamrater, IKSU och mitt fina boende. Samtidigt är jag så otroligt lycklig över att vara här och över att jag bestämde mig för att åka, trots att jag tidvis tvekade. Det är en erfarenhet för livet och varje dag är ett äventyr! Att åka på utbyte är något jag varmt skulle rekommendera alla att göra någon gång under sin studietid.

Image

Bortsett från alla de dagar jag spenderar här i Lille (vilket för övrigt är en väldigt mysig stad) väntar en hel del resor framöver. Det finns nämligen en organisation som anordnar många billiga resor till städer runtomkring i Frankrike såväl som till närliggande länder. Förra helgen hyrde jag och en av mina spanska vänner en bil och åkte på ett dygns Roadtrip till Nederländerna samt Belgien. På söndag ska jag på karneval i Dunkerque (en stad här i närheten), och under mars månad kommer jag åka på en helgresa till Strasbourg, en till Berlin samt troligtvis ännu en resa till Nederländerna. Om jag hinner plugga..? Jodå, men det gäller att ta vara på sin tid!

Snart är det helg igen och i skrivande stund är det en vecka kvar tills mitt två veckor långa sportlov tar sin början. Den första veckan ska jag dock gå en intensivkurs i franska för utbytesstudenter, och vad som händer under lovvecka nummer två återstår att se.

Fortsättning följer! 

 /Therése

 

Leave a Reply

