Min fritid i Montreal

När jag kom hit hade jag som mål att börja dansa på en dansskola eftersom jag är dansare sedan många år tillbaka. I Umeå går jag flera gånger i veckan på dans på Balettakademien och trivs jättebra med kurserna och lärarna. Därför sökte jag runt bland stans alla dansskolor för att hitta en som passade mig. De första två veckorna här gick jag på provlektioner men INGET passade! Så nu har jag mer eller mindre gett upp hoppet. Skrev in mig på ett gym istället och dit går jag varje dag och tränar. Det ligger i samma kvarter som där jag bor vilket är toppen!

Ett annat stort intresse jag har är utföråkning. Jag har upptäckt att det finns en skidförening liknande den jag var med i när jag bodde i Umeå, alltså IKSU alpin. De ordnar dagsresor till bergen runtomkring Montréal. Jag har skaffat mig ett gäng polare som jag åker skidor med här och varje gång man sticker iväg hittar man ännu fler! (Kanada lever upp till sitt rykte som ett land där folk är enormt öppna och trevliga!) Så tillbaka till bergen. Det finns alltså berg här som det tar mellan 1,5 h till 2,5 h att åka till. Jag har stuckit iväg på skidor några helger redan, så härligt att få prova nya ställen att åka på! Min favorit hittills är Bromont. Jag hängde med mina rumskamrater dit en lördag eftermiddag/kväll. Kan man tillbringa en bättre lördagskväll än i skidbacken??! De hade ett fantastiskt väl utbyggt skidsystem och nästan hela rasket var upplyst! Det kallar jag att utnyttja berget hela dagen OCH kvällen! Snön var härlig. Ovanligt varm men sen dess har det varit extremt kallt istället. Ja faktiskt så kallt att de kallat vädret extremt här.

På grund av alla kalla dagar som varit här de närmaste veckorna har vi försökt att hålla oss till lite mer inomhusaktiviteter. Vilka ”vi” tänker ni kanske…? Jo, det är så att vi är ett gäng på 10-12 personer, utbytesstudenter mestadels, som hittar på en massa skoj tillsammans. En av oss, Carl, är guide i stan om somrarna och han brukar kolla med oss vad vi är sugna att se och göra, och sen gör han ett facebook-event där vi får ”attenda”. Kanonbra sätt att lära känna varandra och samtidigt få se stan!

Här kommer en lista på lite saker jag gjort på min fritid sen jag kom hit, antingen med skidgänget, utbytesgänget, roomiesarna eller på egen hand:
• Kollat NHL-hockey (första matchen efter lock-outen)
• Åkt skridskor i en skyskrapa
• Pressat lagg i bergen runtomkring (varav en resa gick till Vermont, US)
• Bestigit Mont-Royal (berget som ligger mitt i stan)
• Varit på Igloo-fest, en utomhusfestival med Housemusik mitt i stan (i minus 25 grader)
• Och mycket mer väntar framöver för stan är full av glada människor och skojiga saker att göra!

/Josefin

One response to “Min fritid i Montreal

  • Helena

    Åh, Montréal! Jag var Umeås utbytesstudent där i höstas och trivdes fruktansvärt bra. Lite sur över att jag missade NHL-hockeyn dock, hörde att stan skulle gå bananas vid matcher. Apropå dansen så kan jag tipsa om Cat’s Corner om du är sugen på att testa swing och lindy hop! Världens mysigaste dansskola som ligger i korsningen st laurent – sherbrooke.

Leave a Reply

