Bland crêpes och baguetter

Att vara utbytesstudent innebär en massa olika saker. Men jag skulle säga att den absolut största fördelen är att du ständigt får uppleva så mycket nytt– sådant du inte skulle ha upplevt hemma i Sverige. Det finns dessutom alltid något att göra, folk som vill hitta på saker, och det finns knappast tid till att bli uttråkad. Sedan jag satt och skrev mitt förra blogginlägg har jag bland annat hunnit med en färgsprakande karneval i Dunkerque, en dagstur till Amsterdam, en veckas intensivkurs i franska för utbytesstudenter, bowling, en dag på zoo, en typisk fransk caféfrukost, en ost- och vinkväll, en helgresa till Strasbourg + Colmar samt ett flertal middagsbjudningar och utekvällar. Jag har även haft två veckor ledigt från skolan på grund av en veckas sportlov samt en vecka med enbart omtentor från förra terminen, vilket alltså innebar ännu mer ledighet för min del. Nu väntar några veckors vanlig skolgång innan det i mitten av april blir dags för ett två veckor långt vårlov. Det är lätt att få för sig att fransmännen är lediga mest hela tiden, men med tanke på att en vanlig fransk skoldag på universitetet pågår från åtta på morgonen till halv sex på kvällen bör nog dessa långvariga lov snarare ses som välförtjänt kompensation…

20130327-161946.jpg

Franskan är ett frustrerande språk. Ibland flyter det på som rinnande vatten (nåja, nästan i alla fall) och jag kan prata franska med en fransman i 4-5 timmar utan att uppleva det som alltför svårt, medan jag somliga dagar sitter som ett frågetecken i skolbänken och i tankarna frågar mig själv om jag förstår mig på språket över huvud taget. Det är definitivt en utmaning med skolan med tanke på att alla mina kurser är på franska och dessutom är jag den enda utbytesstudenten i min klass. De flesta andra utbytesstudenter här läser nämligen sina kurser på engelska, framför allt då mastersprogram. Å andra sidan är jag här för att utmana mig själv! Sammanfattningsvis måste jag ändå säga att jag utvecklat språket relativt mycket under de gångna två månaderna, och förhoppningsvis kommer det fortsätta gå framåt för varje vecka som går. Bara viljan finns så kan man nog klara av det mesta!

/Therése

Leave a Reply

