Val

Vi gör alla våra val i livet, somliga bra och somliga dåliga. För mig var Nya Zeeland ett av det bästa jag gjort, att resa omkring och se landet var otroligt, samtidigt var Lincoln University ett av mina sämre val.

Redan från min första dag vid Lincoln så kände jag att jag inte trivdes, en känsla som jag då hoppades på skulle bytas ut efter ett tag. Efter två och en halv vecka kunde jag inte förstå varför jag vantrivdes och räknade ner tiden tills det vara dags att åka härifrån. Det har nu gått nästan sex veckor och situationen är lite ljusare. Tidvis har vi mycket att göra, när du har mycket att göra är det svårare att fokusera på att du inte trivs.

Jag försöker förstå varför jag inte trivs här, kanske för att det är första gången jag bor kollektivt och måste dela toalett och kök? Diskberget som alltid möter mig, den värdelösa ugnen och den sjukhussterila inredningen i rum och kök är deprimerande. Kanske är det för att jag är inne på mitt fjärde år med universitetsstudier och börjar ledsna, eller kanske är det för att vart jag än ska med bussen från Lincoln så tar det en timme vilket ofta resulterar i att du blir kvar här på kvällarna.

Ibland känns som om jag blivit inslängd på en lekskola, jag tror hälften av studenterna bara är här för att festa varje kväll och struntar i allt annat. Kanske är anledningen att jag inte trivs att jag hade en sådan fin upplevelse när jag reste omkring och egentligen inte hade någon lust att återvända till skolan utan bara ville fortsätta resa.

Sjätte veckan på Lincoln och det känns lite bättre än första, bättre än dagen jag kom hit och bara ville vända och åka härifrån, men inte bra, jag vill fortfarande härifrån. Jag skulle vilja vakna varje och tänka på vilken härlig dag det kommer att bli, istället räknar jag fortfarande veckor. Sex veckor snart gjorda, det borde betyda att jag nästan genomfört en tredjedel av terminen.

Att jag har fått en dålig början det är klart, att jag gjorde fel val likaså, men jag hoppas kunna vända det till något positivt och ha en bra tid vid Lincoln. För det är egentligen inte någon dålig skola och det finns så mycket som är kul i Nya Zeeland.

Vi gör inte alltid rätt val och det måste vi leva med.

/Robin

Leave a Reply

