Examenstider

Det är examinations tider för Trinity Colleges studenter nu. Gemensamt för mina kursers upplägg under terminen har varit att det mellan januari till april varit cirka 2 timmar föreläsning per vecka i respektive kurs. Parallellt med detta har essäer skrivits individuellt eller i grupp med inlämningar i mars. Gruppresentationer har också krävts för vissa kurser. Totalt har jag fem kurser som tillsammans motsvarar 30 ECTS points (alltså 30 hp). Två av kurser är på vardera 7,5 ECTS points vilka kräver lite mer samt är kurser för studenter dom läser sitt fjärde år. Mina resterande kurser är på 5 ECTS points. Det är en stor omställning att gå från Sveriges system där kurserna läses separat.

Första helgen i april hölls Trinity Bale där det under festivalen firades att Hillary Term är över. Alla essäer och redovisningar är gjorda och under april månad studeras det inför examinationerna som skrivs i maj. Dessa examinationer utgör mellan 50 till 80 procent av kurserna. För min del har jag fyra salstentor att skriva på mindre än två veckor så jag har det jag gör.

Denna månad har jag bokstavligen bott här på Trinity Hall med mina korridorgrannar och det finns två saker jag ser på dagarna: mina böcker och den park jag besöker i pluggpausen. Jag ska medge att vi har varit kritiska mot boendet här då det skiljer sig från vad vi är vana. Nu har jag förstått att de flesta som nyttjar detta boende är irländska första års studenter vilka ofta är 17-18 åringar som precis flyttat hemifrån. Behöver jag säga att det varit mycket fester vilket hörts genom de tunna golv och väggar vi har emellan våningarna. Och här festas det alla veckans dagar. Under examinationsperioden under april och maj är Halls vakter däremot strikta med att inga fester får äga rum. De har ett vaktsystem som kan upplevas väldigt strikt när du kommer hem på natten och kan bli frågad om du bor här innan du tillåts komma in genom grinden. Har du en kompis med dig måste detta vara anmält i receptionen före midnatt för att godkännas. Det är en del ordningsregler som vi fått rätta oss efter. Med tiden har jag förstått att denna vakt behövs för att hålla ordning på de tusen studenter som bor här, där vissa är mer vilda än andra.

Bilder på boendet i Trinity Hall. Området där Halls ligger anses vara ett av Dublins finare områden. Min lägenhet innehåller fem sovrum med separata badrum och ett kök där vi grannar emellan i dessa tuffa pluggtider kan peppa varandra att kämpa oss igenom denna intensiva period. Vissa kvällar lagar vi middag tillsammans för att koppla av och jag är tacksam att bo med dessa underbara människor.

/Annelie

One response to “Examenstider

Leave a Reply

