En utbytesstudents lärdomar och tips

Nu ska jag dela med mig av det jag har lärt och som DU som åker hit efter mig, kan ha stor nytta av att känna till. En liten guide från mig till dig.

  1. Hyr ett rum i en lägenhet tillsammans med andra. Det blir billigare, roligare och du slipper köpa egna saker såsom möbler och köksprylar. Försök hitta en eller flera som kommer från Québec, för då kan man få chansen att se hur de verkligen lever här och inte bara träffa andra studenter som tillfälligt flyttat hit.

    Träffa människor från Québec är kul. Så trevliga och goa!

    Träffa människor från Québec är kul. Så trevliga och goa!

  2. Köp färsk skinka i färskvarudisken, det är billigare än färdigförpackat och tusen gånger bättre smak.
  3. Upplev Montréal även på vintern. Jag som spenderat vinterhalvåret här, vet att det blir hiskeligt kallt men försök ändå att ta dig ut och se staden. Våren kommer verkligen direkt när den väl kommer men man får vänta ända till mitten av april och då är det ju lite sent att börja utforska stan. Den är nämligen ENORM och väldigt spännande!
  4. Våga gå in på ”konstiga” affärer. Jag gick in i en kostymbutik och fick en upplevelse jag sällan glömmer. Den ligger förresten i Vieux Port och heter Joseph Ponton Cotumes.

    En barndomsdröm går i uppfyllelse när jag kliver in i en butik med tre våningar maskeradkläder.

    En barndomsdröm går i uppfyllelse när jag kliver in i en butik med tre våningar maskeradkläder.

  5. Lyssna på livemusik, det finns flera fina ställen som t ex Sala Rossa, le Divan Orange, Corona eller Café Dépanneur. Musik är en stor del av kulturen här.
  6. Missa inte NHL-hockeyn. Det som man måste hålla koll på är när de stora biljettsläppen sker, oftast en helgdag, typ söndag klockan 12. Fråga locals så kan du komma över en hockeybiljett för ett par-tre hundra.
  7. Köp vintagekläder. Det finns massor av fina butiker i Mile End och de har oftast mycket fin kvalitet till bra pris. Och så är det bra för miljön också.
  8. Boka tur och returbiljett innan du åker om du har möjlighet. Det är dyrare att flyga enkelt. Själv hade jag inte den möjligheten men gör det om du kan.
  9. Ta bussen till New York. Tar nio timmar men det är en upplevelse att kunna åka buss till New York. Känns närmare metropolen!
  10. Köp salladen i caféterian på Jean Brillant-byggnaden på universitetet. Billigaste jag hittat hittills och mycket gott att välja på.
  11. Ta inte FÖR många kurser, det är en skola att lära sig franska och se Montréal PÅ RIKTIGT också.
  12. Åk hit om du är under 25. Då får du superbilligt tunnelbanekort så snart du kan uppvisa en kanadensisk adress och intyg att du studerar. Endast 45 dollar per månad och du kan åka vart du vill i denna fina, underbara stad.
  13. Gå och ta en öl på kvarterskrogen, det finns massor av små fina pärlor och det man får är en autentisk känsla och oftast några kronor billigare dryck än de mer flashiga krogarna downtown. Jag har tips på ett ställe i Villeray där jag bodde, stället heter Miss Villeray.
  14. Åk skidor! Det är kanske lättare sagt en gjort om man inte har tagit med sig sina egna som jag gjorde. Men det finns en skidklubb på skolan som ordnar billiga skidresor och så kan man också hyra utrustning billigare.
  15. Prova ”poutine”. En nationalrätt här i Québec. Den består av hemgjorda pommes frites, mozzarellaost, en brunsås och ibland lite korv. Om man har tur finns det knallorange läsk också att köpa. Perfekt om man är utsvulten och behöver dubbelt så många kalorier än normalt!

    Prova "poutine". En klassisk skräpmat som Québec stoltserar med!

    Prova “poutine”. En klassisk skräpmat som Québec stoltserar med!

  16. Titta på paraden på St. Patrick’s Day. Enda dagen det är fullt lagligt att drick öl på gatan dessutom.

    St. Patrick's Day firas på många håll i världen och Montréal är inte ett undantag. Här syns jag och min kompis Thea.

    St. Patrick’s Day firas på många håll i världen och Montréal är inte ett undantag. Här syns jag och min kompis Thea.

Det här är mitt sista inlägg i bloggen för nu är min termin slut. Jag beger mig ut och reser innan jag kommer tillbaka till Sverige och Örnsköldsvik där jag har mina rötter. Tack alla ni som följt mig här. Jag hoppas vi ses på riktigt snart!

/Josefin

One response to “En utbytesstudents lärdomar och tips

Leave a Reply

