Terminens sluttamp

Det hade utan tvekan varit lättare om jag gjort som de flesta andra av mina svenska klasskamrater och valt ett engelsktalande land som mål för mina utbytesstudier. Kanske var det lite vågat och rent av lite dumdristigt att som ensam utbytesstudent, med enbart fransklektioner från högstadiet och gymnasiet i bagaget, hoppa in i en helfransk klass på universitetsnivå.  Visst måste jag erkänna att det tidvis har känts tungt och motivationen har gått i vågor. Samtidigt kan jag inte säga att jag skulle ha valt annorlunda om jag fått välja om idag.  Jag har verkligen utvecklat min franska, jag har skaffat mig nya vänner för livet, jag har rest till en massa nya platser och sist men kanske viktigast av allt så har jag utvecklats som person otroligt mycket.  Jag tror att sådana här utmaningar är väldigt nyttiga att våga ge sig inpå då och då i livet. Att våga lämna tryggheten i vardagen där hemma, att våga göra något du inte är helt säker på att du kan. Du lär dig att du klarar av mer än vad du tror – För det gör du!

Jag har verkligen fattat tycke för Lille som stad och är glad över att jag hamnade just här och inte i t.ex. Paris. Lille är inte för stort, men heller inte för litet. Det går både fort och smidigt att ta sig överallt tack vare tunnelbanesystemet och allt känns väldigt centralt. Shoppingutbudet är bra, det finns flera stora köpcenter och många pubar/klubbar för den festsugne (dvs. merparten av alla utbytesstudenter). Dessutom är det otroligt nära till både Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Schweiz och England. Det enda jag egentligen saknar är att det inte finns så många parker/grönområden att t.ex. vara ute och springa i.

Maj månad är här och terminen som vid resans början kändes så otroligt lång är snart slut. Känslorna är blandade. Det kändes först jobbigt att lämna Lille för att åka hem till Sverige på vårlov, det kändes sedan ännu tyngre att åka tillbaka till Lille igen efter att ha fått träffa alla saknade människor där hemma. Nu gäller det trots allt att ta vara på mina sista veckor här i Lille, för snart är jag tillbaka i Sverige på riktigt igen. I skrivande stund har jag två skoldagar kvar – två! Ingenting med andra ord. Veckan därpå måste jag dock även ta itu med tre sluttentor. Men redan den 17:e maj får jag sommarlov; tidigt som aldrig förr! Att sommarlovet snart är här är bara det i sig rätt ofattbart. Jag tror aldrig att någon tidigare termin har gått så fort som denna, men det är väl förstås inte riktigt jämförbart.

Nästa gång vi hörs är jag hemma i Sverige igen!

/Therése

Leave a Reply

