Reflektioner efter en termin i Dublin

Cliffs of Moher som stiger 214 meter över atlanten

Cliffs of Moher som stiger 214 meter över atlanten

Sista tiden i Dublin var intensiv med tentor att skriva. Redan i mitten av maj var dessa avklarade och då tog jag tåget till Galway tillsammans med några andra utbytesstudenter. Väl där såg vi staden och njöt av västkustens publiv. Det finns bussturer som visar kustens sevärdheter, bland annat besökte vi Cliffs of Moher som stiger 214 meter över atlanten.

Efter denna resa och några sista dagar av shopping i Dublin var det dags att skiljas från de fina vänner jag lärt känna. Det har varit många möten med intressanta människor, både utbytesstudenter och irländarna själva. Irländarnas härliga välkomnande förtjänar toppbetyg! De är väldigt sociala, generösa och pratsamma vilket gör det enkelt att känna sig välkommen till landet. Dessutom bor det många människor med olika bakgrund i landet vilket gett mig värdefull lärdom och erfarenhet av olika kulturer. Diskussioner om kulturkrockar och andra utbytesstudenters jämförelser relaterat till deras hemland har varit intressant att ta del av. Genom detta har jag lärt mig mer om flera länder utöver Irland och min bild av Sverige och svenskar är idag en annan än för fem månader sedan. I Irland finns en generositet och öppenhet där det är självklart att prata med främlingar, något som inte är lika vanligt hemma. Om vi jämför en taxiresa i de två länderna ger det helt olika upplevelser. Irlands taxichaufförer tipsar glatt om attraktioner och är aldrig tysta. Det finns en generositet och optimism som gör livet med irländare avslappnat och enkelt. Att få distans till den svenska exaktheten är nyttigt och jag förstod att det finns en bild av Sverige som ett precist land. För övrigt har jag fått en bild av att Sverige anses vara ett trevligt och mycket företagsamt land.

Att bo tillsammans med andra människor tycker jag är en självklarhet när man åker till ett land för att träffa nya människor. Antingen kan man bo med separat eller gemensamt sovrum. Söker man boende vid Trinity Hall så ska man komma ihåg att det tillkommer en extra avgift för månadskortet genom pendel till centrum, antingen med buss eller Luas (spårvagn ca 60 euro/månad). Detta tar 15-45 minuter beroende på om det är mycket morgontrafik eller inte. Jag trivdes bra med mina grannar vid Trinity Hall men om jag skulle välja på nytt skulle jag söka efter ett boende i centrum vilket gör att jag slipper pendla och därmed får en bättre möjlighet att spontant möta upp vänner som bor i centrum. Vid sökande av boende rekommenderar jag att kolla upp vad det finns för regler att förhålla sig till, bland annat kring att låta vänner övernatta då detta var strikt övervakat med begränsad möjlighet vid Trinity Hall. Nästa tips har att göra med flygresan hem. Efter fem månader är det lätt att resväskan blivit tyngre inför hemfärden så posta en låda med kläder för att slippa betala tusenlappar för övervikten på flygplatsen.

Avslutningsvis gratulerar jag den student som blivit erbjuden en plats i Dublin. Utbytesterminen vid Trinity College har gett mig minnen för livet och jag är oerhört tacksam över detta äventyr som gett mig fem fantastiska månader.

/Annelie

Leave a Reply

