Sommar mitt i vintern

Ett riktigt blogginlagg fran utlandet ska skrivas pa ett icke-svenskt tangentbord. Har kommer ett om:

Vader

Vader ar viktigt. Forsok att forestalla er vad vi skulle gora om vi inte hade vadret. Vad skulle vi klaga pa nar vi kom till jobbet pa morgonen? Vad skulle vi prata om nar vi inte hade nagot att saga pa den forsta nervosa daten? Och vad vore val nyheterna utan vaderleksrapporten?

Innan jag akte till Nya Zeeland sa trodde jag att vadret har skulle vara ungefar som hemma, skont da finns det alltid nagot att prata om tankte jag. Efter min forsta manad i landet sa insag jag att jag hade bara delvis ratt. Visserligen var temperaturen ungefar densamma som i sodra Sverige, men efter en manad med nastan oavbrutet solsken sa fanns det liksom inte sa mycket att prata om. Standarkommentaren “jaha, skitvader idag ocksa” fungerade inte sa bra. Nar det trots allt regnade den dar forsta manaden sa lyckades det gora det pa natten. Ett konstigt land tankte jag och aven om Nya Zeelands bonder sakert grat sig till somns varje natt sa var turisten i mig mycket nojd.

Till slut var jag tvungen att inse att daligt vader aven forekommer i Nya Zeeland, men da var jag redan pa skolan och hade annat att tanka pa sa det gjorde inte sa mycket. Trots allt sa kunde jag ju klaga pa vadret igen, det galler att se det positiva.

Eftersom sommarvadret var sa likt det svenska sa forestallde jag mig att aven hosten och vintern skulle vara ungefar densamma, dar hade jag valdigt fel. Nar loven borjade ramla av traden sa insag jag att det maste vara nagon slags host pa vag. Det var fortfarande lite svart att forsta eftersom det fortfarande var 20 grader varmt pa dagarna, men lov som ramlar av trad brukar trots allt vara synonymt med host.

Maj ar Nya Zeelands forsta vintermanad, aven om riktig vinter inte kan forvantas innan juni-juli. Nar jag skriver detta ar det sa till slut juni och jag maste anta att jag nu upplever den riktiga Nya Zeelandska vintern. Haromdagen hade vi faktiskt minusgrader, det vill saga mitt i natten nar vi lag och sov. Pa dagarna ar det sa klart 14 grader varmt, hygglig sommarvarme skulle vi kalla det dar jag kommer ifran. Inte regnar det egentligen sa mycket heller (forutom pa mig nar jag skulle ut och vandra haromdagen), utan vi har precis lika manga dagar med harligt solsken. Min forvirrade hjarna ropar efter sno och kyla och kan inte riktigt forsta konceptet med sommarvader pa vintern, min kropp ar dock mer nojd eftersom den inte maste frysa nar jag ar ute.

Trots allt sa ser jag fram emot att komma hem till Sverige I borjan av juli, men det Nya Zeelandska vadret tar jag garna med mig

/Robin

Leave a Reply

