En resas början

Den här resan började alldeles i slutet av en annan resa. Det var förra hösten och jag var på väg hem från min klassresa. I en månads tid hade treorna på arkitekthögskolan varit i Mumbai. Nu satt jag på flygplatsen i Istanbul, där jag och mina resekompanjoner mellanlandat, och jag var fasligt trött. Det skulle bli alldeles fantastiskt härligt att äntlig få komma hem.

Ändå tog jag upp datorn och läste instruktionerna från International Office, tänkte att jag kan väl slänga ihop ett brev – jag hade bara idag på mig – något som skulle motivera varför jag skulle få åka på utbyte. Trots tröttheten efter en lång flight och en ännu längre mellanlandning (visserligen till en fantastisk stad! Men ändå energitömmande) var det värt ett försök.

Sen dess kan jag helt ärligt säga att tiden mest bestått av en nervös, stressad, otålig, uppgiven väntan. En glädjekick var det att få veta att jag blivit nominerad av Umeå att få åka, men det var inte förrän i mitten av juli jag verkligen fick det bekräftat av mitt värduniversitet

Min tanke var att ett utbyte till Kanada skulle ge mig ett tillfälle att bli mer bekväm med engelskan, något jag aldrig riktigt varit. Det blev inte så, på flygplatsen i Istanbul ändrade jag ordningen bland mina tre val och nu är jag här i Montréal. Eller månreal. Det blev Histoire de l’art, på franska – och det känns som det är nu det roliga börjar!

2 responses to “En resas början

Leave a Reply

