En helt ny värld!

Jag har nu varit här i Duluth drygt en vecka och har redan hunnit göra en massa saker och träffat hur många nya människor som helst. Det som slog mig när jag landade och som fortfarande överaskar mig är hur trevlig alla är här om man jämför med Sverige. Jag har dock fått bekräftat att Minnesota är en av de staterna där folk är som trevligast som där hade man ju lite tur som fick komma hit.

Under de första dagarna innan skolan började fick jag fylla i lite papper om ansökan om ett bankkonto och sen för att få ut mitt student ID-kort. Detta kort är helt underbart, det är laddat med $175 att handla mat för, det ger mig fritt gym, fria bussturer i hela Duluth gratis inträde till alla fotbollsmatcher (amerikansk fotboll) och en massa rabatter på taxi och matställen!

Första dagen efter jag hade landat blev jag upphämtad av studenter som jobbar på motsvarande International Office för att handla diverse saker till lägenheten som jag delar med två amerikanska studenter och en kines. Några dagar senare gick 11(!?) utbytesstudenter på en vandring till en utsiktsplats där man kunde se hal staden samt grannstaden Superior som ligger i Wisconsin (se bilder)

Image

Image

Efter det så har det varit mycket häng med rumskamraterna samt alla andra som bor i samma hus samt grannhusen.

I tisdags började alla lektioner och det var rätt nervöst att gå till klassrummen för är man inte närvarande på första lektioner så förlorar man sin plats på kursen. Detta blev dock inget problem egentligen men det pirrade lite extra i magen. Kurserna jag tar verkar ganska bra så det blir nog en kul period här.

En av kurserna, Intercultural Communications är fan den bästa kurs jag har startat! I den kursen finns inga läxor, ingen tenta utan allt går ut på att gå ut på “dates” människor från andra kulturer och ha roligt, sen ska vi bara göra roliga saker i kursen. Som nu i helgen ska vi till Wisconsin och paddla kanot hela dagen, nästa vecka ska vi spela bowling, åcka inlines etc.

Detta kommer nog bli en väldigt händelserik termin!

//Filip

Leave a Reply

