En vecka på University of Saskatchewan!

Nu har en vecka gått av inspark (egentligen studier också)! Det har varit en hektisk men extremt rolig vecka! Vi internationella studenter har umgåtts mest varje kväll och utbudet av aktiviteter som skolan har planerat har varit stort!

För att sammanfatta Saskatoon och dess invånare så är minst 75 % av befolkningen uppväxta på en farm eller äger en farm. Jag drar till med en gissning nu men jag skulle tippa på att det är 80 % som kör monsterbilar här, det vill säga truckar. Dom kanadensare som jag har träffat hittills är otroligt vänliga och hjälpsamma. Handdukar, köksgrejer och snart även en TV har trillat in i lägenheten tack vare dessa! Behöver man skjuts någon stans ställer dom mer än gärna upp också! (kanske för att få en chans att visa upp sina vrålåk?)

Image

Alla kurser har startat och jag känner mig ganska förvirrad eftersom allt sker på en och samma gång, alla kurserna går alltså parallellt med varandra. Sitter nu och skriver in alla quiz, assignments, midterms och final exams i min almanacka och får en smula ont i magen. Men som sagt allt löser sig ju! Så här gäller det att hålla uppe tempot och att inför varje lektion läst på för när som helst kan man få ett pop quiz eller liknande! Just nu känner jag mig väldigt stressad och vet inte riktigt vad jag ska börja med, måste smälta all information först tror jag. Det är även en kurs som jag inte alls gillar så jag måste se om jag kan byta ut den mot något mer hälsosamt som inte innehåller fem individuella inlämningar, ett forskningsprojekt i grupp, nått som kallas Friday Speaker Series som sedan ska sammanfattas i ytterligare någon inlämningsuppgift, 4 pop quizes, midterm exam and final exam (Känns som att bara den kursen kommer ta upp hela mitt liv, det där ska då alltså motsvara endast 6hp).

Image

På måndag kväll kommer jag tillsammans med 4499 andra studenter bli upplockade med buss utanför campus och vi åker mot hemlig destination för den troligtvis största utomhusfesten för i år! Något att se fram emot!! Kan behöva det efter mina två senaste mindre roliga dagar med felinköpt kurslitteratur, lunch 16.30, brandlarmet gick, det blev stopp i toaletten (dock fick jag och Therese oss ett gott skratt då) samt trasig spis! Thereses musplatta på datorn slutade fungera också men vi hittade sedan ett student-id som vi lämnade in på skolan och hoppas nu på att vi ligger plus på karmakontot så att vi börjar få lite tur!

 

//Amanda

Leave a Reply

