Två första veckorna

Nu har allvaret satt igång och jag har nu studerat på universitetet i 2,5 vecka nu. Det är väldigt annorlunda än i på universitetet i Umeå, men det hade jag räknat med. Alla här är så hjälpsamma och vill verkligen alla studenters bästa. Det har varit väldigt enkelt att byta kurser hur man vill här vilket har underlättat för mig en hel del då jag bytt kurs 3 gånger eftersom kursbeskrivningen inte alltid har överensstämt med vad kurser handlar om. Det har varit väldigt enkelt att lämna tillbaka kursböcker vid byte att klasser så det har varit toppen också.

Jag och några av de internationella studenterna här har tagit chansen att åka med på utflykter med skolan äventyrscenter (Outdoor adventure center). Så förra helgen åkte vi till Yellowstone för att backpacka och tälta ute i naturen. Vi trodde att vi skulle ha en toalett i närheten men nej, det var verkligen utomhusliv som gällde. På informationsmötet fick vi informationen att det kanske skulle finnas ett utedass, annars var alternativet att göra nr 2 i en påse som man skulle bära med sig tillbaka?! eller gräva en grop i marken. Vi fick även veta att en björnattack hade inträffa i ungefär samma område som vår campingplats så vi fick instruktioner hur man ska agera vid en björnattack, vi fick björnspray som vi hade nära tillhands. Detta gjorde att de flesta var nervösa att sova utomhus i endast ett tält. Väl ute i skogen var jag lite besviken eftersom att skogen var väldigt lik den som finns i Sverige där vi backpackade i alla fall. Yellowstone har en massa unika sevärdheter som vi inte kunde se på denna trip, det blir nästa gång. och det tar endast 3 timmar att komma till naturreservatet. Väl framme på campingplasten behövde vi hänga upp all mat så björnen inte skulle kunna få tag i den. Dagen efter så vandrade vi upp på en utsiktsplats uppe på ett berg, så himla fint att se så långt och det kändes verkligen på i lungorna när man vandrade på 3000 meter över havet. På vår stig upp på berget mötte vi två Buffalos, de var ofantligt stora så vi försiktigt flyttade oss från stigen så de kunde passera.
När vi kom tillbaka till vår campingplast så var det middag och då på andra sidan sjön ser vi något springa i hög hastighet i riktning mot vår campingplast. Med hjälp av en kamera med superbra zoom kunde vi urskilja att det var en grizzlybjörn som sprang där borta. Med alla knep vi lärt oss för att skrämma bort björnen så kom den aldrig till oss som tur var. Denna utflykt var på 3 dagar och en härlig upplevelse.
ImageImageImage
ImageImage

Den andra utflykten var Snake River White Water Rafting som är forsränning. Denna gång hade vi tillgång till dusch och toalett men vi sov fortfarande i tält. Det blev två dagar som vi åkte nerför Snake river med båtarna. Det tog ungefär 4 timmar varje gång vi åkte. Stannade mitt i och åt lunch och tog det lugnt ett tag. På kvällen gick vi och badade i “hot springs” vilket vi egentligen trodde var utomhus så det skulle vara lite läckert men tyvärr var det inomhus i små bås som såg rätt läskiga ut. Det var typ som ett stort badkar bara. Efter badet så gick vi förbi ett bröllop som var på campingen, alla hade cowboyhattar förutom bruden då. Det var en kul upplevelse att få se hur de kan fira bröllop i Idaho.

Image Image

Nu ska det inte bli några fler utomhusutflykter på ett tag, jag vill hellre åka till andra städer och uppleva mer utav Idaho. Det är så svårt att koncentrera sig på skolan när man har så mycket möjligheter att hitta på roliga saker, det är bara ta sig i kragen och göra det man ska för att sen ha kul.

About saraliindstrom

Jag heter Sara Lindström och jag ska studera på Idaho State University hösten 2013. Jag studerar civilekonomprogrammet, femte terminen på Umeå Universitet. View all posts by saraliindstrom