En sen första rapport från Mankato

En månad har redan gått, vad hände med tiden?

Jag som skriver heter Anton Ahlfors, 25 år gammal och studerar på Civilekonomprogrammet vid Umeå Universitet men denna höstterminen kommer jag att studera vid Minnesota State University, Mankato.
Förutom mig så är det ytterligare 5 st studenter från Umeå Uni varav fyra civilekonomer och en ingenjör.

Som sagt var så har tiden verkligen flugit förbi sen vi landade här men här kommer en sammanfattning av den första tiden här.

Resan mot Arlanda startade i god tid innan flyget skulle gå och jag kände mig superladdad på att äntligen få komma iväg. Då, ca 10 minuter in på resan så hörde jag på nyheterna, “Pga tekniska problem i Arlandas flygledartorn så får inga flygplan landa eller starta, flygtrafiken dirigeras iväg till andra flygplatser tills vidare”. Väl på flygplatsen så fortsatte en trött röst i högtalarsystemet att upprepa samma sak tills ca 20 min innan flyget skulle avgå. Problemet löst och med endast 50 minuters försening lyfte vi från Arlanda. Vid mellanlandningen i Amsterdam blev det en löprunda till nästa gate och vi han dit med ca 10 minuters marginal. Sen flöt det på bra resten av vägen.

Äntligen i USA

Äntligen i USA?

Första veckan så hade vi 3 dagar med informationsmöten med obligatorisk närvaro där vi och alla andra, ca 200 internationella studenter fick lära oss om hur USA är och hur det kan skilja sig från andra kulturer. Vi fick göra ett prov efteråt för att se om vi tagit åt oss av informationen, exempel på frågor var “är det okej att muta läraren för att få ett bättre betyg”, “är plagiering ett bra sätt att göra ett arbete på” osv. Med andra ord så var det inga problem.
Vi fick även göra ett engelskatest och ett mattetest för att se vilken nivå vi låg på. De testen är framförallt till för de som studerar mer än en termin men det behövdes göras för att få registrera oss på kurser.

Att fixa kurser gick snabbt och enkelt med hjälp av personal på international office,  vi hade redan fått önska kurser men nu fick vi sätta ihop ett schema. Kurserna krockar ofta med varandra så det gäller att hitta några som passar in med de andra.
Det finns nivå 100-400 på kurserna här där 100 är lättast och motsvarar sista året i gymnasiet och 400  motsvarar vår C-nivå. Dock så upptäckte jag att jag läst flera av ekonomikurserna på deras 300-400 nivå trots att jag endast läst A-kurserna i Sverige.
Så det blev tyvärr inte så mycket ekonomi för min del.

En av kurserna som jag valde ” 210 Individual leadership” verkade intressant där det stod att man skulle förbättra sina ledarskapsförmågor genom övningar med övriga kursdeltagare. Chocken jag fick när jag klev in i klassrummet går inte att beskriva. Framme vid tavlan står professorn i full Army-uniform, den dress-coden hade jag missat men inte övriga klassen. Det visade sig vara en kurs bäst lämpad för studenter vid officersprogrammet men det framgick inte av kursinformationen. Men jag satte mig ner och spenderade de två närmsta  timmarna med att läsa kartor och diskutera var ett bakhåll troligast skulle äga rum. Tack och lov så gick det fortfarande att byta kurser så nu är jag inskriven på “World politics” istället och där är inte en enda person klädd i uniform.

Vi har även hunnit besöka Minnesota State Fair, en stor happening som alla i Minnesota tycks besöka. 90 % av det som fanns där var friterad mat av alla dess slag. Vi har även besökt USAs största köpcenter, Mall of America där vi gick omkring i ca 8 timmar och vi han nog inte ens se hälften av alla butikerna. Vi åkte inte heller några av bergochdalbanorna som finns i den enorma nöjesparken som ligger mitt i köpcentret. Efter MoA åkte vi in till Minneapolis och spenderade ett par dagar där. Inte den mest spännande staden men kul att ha sett.

Minnesota State Fair

Svenskarna vid Minnesota State Fair

Mall of Americas nöjesfält

Mall of Americas nöjesfält (en del avdet)

Hela det svenska gänget samlat på en baseballhandske i minneapolis

Hela det svenska gänget samlat på en baseballhandske i minneapolis

Minneapolis

Minneapolis

I övrigt har allt rullat på bra och vi har börjat att känna oss hemma här i Mankato.  MEN det är läxor varje dag så det är lite som att vara tillbaks i gymnasiet, maten är svår att vänja sig vid och kaffeabstinensen börjar sätta in på allvar.

Nu blir det roadtrip till Mount Rushmore över helgen, rapport och bilder kommer nästa vecka!

Leave a Reply

