Livet på UNBC, Prince George, British Columbia, Kanada

Det har nu gått exakt 3 veckor sedan jag kom hit till Prince George (PG). Första intrycket var att stället var en riktig skithåla vilket gjorde att jag genast började oroa mig för om jag skulle stå ut denna termin. Dock berodde detta på att jag bodde på hotell två nätter innan jag fick flytta in på campus. Väl på campus lärde jag genast känna nya kompisar och idag tre veckor senare har jag ett gäng bestående av 15 personer som jag frekvent hänger med. Gänget består av tre svenska tjejer, en norska, en finska, en danska och resten kanadensiska grabbar.

När skolan satte igång var det dock massa problem för de kurser jag hade hoppats att få ta gick inte och de jag nu tar för att få ihop mina credits får jag inte ens tillgodoräkna. Detta är extremt dåligt men ärligt talat så orkar jag inte bry mig, en utlandstermin med felaktiga men extremt intressanta kurser är bättre än en termin hemma med de rätta. Dessutom räknas 6 credits som heltidsstudier här medan Umeå kräver 12… något som de inte ens tillåter en att ta på masternivå här på UNBC.

Hur som haver trivs jag nu väldigt bra. Det är natur precis överallt och massor av djur, däribland björnar som de varnar för på diverse skyltar överallt. Igår när jag och två vänner var ute i skogen stötte vi på en älgko med sin kalv. Vi blev först lite rädda med tanke på alla skräckhistorier som cirkulerat här på skolan, dock verkade älgen inte bry sig utan lade sig lugnt ner tillsammans med kalven.

I övrigt ser vardagarna ungefär likadana ut: frukost, gym, lunch, plugg, kompisar, middag, kompisar, läggdags.

Jag skriver även en egen blogg om min tid i PG där jag uppdaterar lite mer för de som är intresserade: http://vildmarksterminen.blogspot.ca

Tjing! //Ulrica

 

IMG_4040 IMG_4049 IMG_4050 IMG_4071 IMG_4150 IMG_4199 IMG_4183 IMG_4227 IMG_4267

Leave a Reply

