Mina två första veckor i Taipei

Jannie Rönnbäck här, jag läser mitt tredje år på beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer och läser min utbytestermin på National Taiwan University i Taipei, Taiwan. Jag vill för det första säga att jag är så otroligt glad att jag fått möjligheten att åka hit och det är fränt och ofattbart att faktiskt bo här! Jag har varit här i två veckor nu, mycket har hunnit hända och jag trivs väldigt bra i detta väldigt varma och för mig mycket annorlunda land. Man vänjer sig dock fort, allt som i början var mycket konstigt känns nu normalt och Taipei känns redan som mitt hem.

Jag bor på trettonde våningen med en mycket fin utsikt i NTU Prince Dorms precis som i princip alla andra utbytesstudenter. Det är ett helt okej studentrum, finare än Bostadens korridorsrum på Ålidhem. Det är ett bra ställe att bo på, det är bara tio minuters gång till campus och det fungerar även som en bra mötesplats eftersom så många bor här. Vi har en grupp på Facebook som väldigt många utbytesstudenter är med i, och i den skrivs det om aktiviteter, utflykter och fester som alla kan hänga med på, vilket gör att vi har gjort väldigt mycket tillsammans i stora grupper som varit spontant anordnat av oss själva redan från början. Jag har umgåtts med så många människor under den här tiden, så det är svårt att minnas alla namn. Det är härligt vilken sammanhållning man får på en gång med massa främlingar bara för att man alla är utbytesstudenter. Alla är glada, öppna och villiga att lära känna nya människor.

NTU ligger mitt i Taipei, och för att ligga mitt i en storstad är campus väldigt fint. En lång väg med palmer leder upp till biblioteket, och överallt finns det andra fina träd och rabatter. Det är också förvånansvärt enkelt att ta sig till vacker natur här, det räcker med att åka tunnelbana eller ta buss en bit utanför staden så har man hamnat bland skogstäckta berg och vackra vyer. Jag älskar det.

Det är enkelt och billigt att ta sig överallt, närmaste tunnelbanestationen ligger mellan dormsen och campus och det kostar kring 6 kronor att åka enkelväg, och buss ännu mindre. Campus är bra mycket större än i Umeå, så jag har även köpt en cykel så man snabbare tar sig fram. Dock är det en jäkla pärs att ha cykel, för det är alltid en utmaning att hitta en ledig plats på någon av cykelparkeringarna. Tusentals parkerade och ihopmosade cyklar överallt, och det är inte värt det att prova ställa cykeln utanför utritade linjer för då bogseras den bort!

Det finns så himla mycket att skriva om, men ingen orkar läsa för långa inlägg så jag väljer att avsluta mitt första inlägg med en del bilder istället:

 

Utsikten från mitt fönster:

 

IMG_1965

 

 

Campus:

 

IMG_2127

 

 

Utsikten från en linbana precis utanför staden:

 

IMG_1977

 

 

Här är vi en grupp utbytesstudenter på en utflykt till ett ställe som heter Wulai där vi badade i floden, vandrade runt i bergen och tog gruppbilder med några taiwanesiska fans:

IMG_2246

 

 

Alla utbytesstudenter blir tilldelade ett kinesiskt namn när det studerar vid NTU, detta är mitt med kinesiska tecken samt hur man uttalar det:

IMG_2298

 

 

Denna bild gör inte verkligheten rättvisa, men det var den enda jag hade som visar någorlunda hur cykelparkeringarna ser ut. Det är jättetrångt och man måste kämpa för att klämma in och ur sin cykel. Tittar man noga kan man även se längre bort i bilden att de har en extra våning med parkering, liksom en ställning de byggt ovanpå så att fler cyklar ryms:

IMG_1967

Leave a Reply

