Födelsedag och första tentan

I veckan har jag fyllt år, så jag ordnade en fest i mitt hus. Det var så roligt att få samla mina vänner på en och samma plats, och få mingla runt från den ena till den andra som jag tycker så mycket om! Annars har det lätt blivit som två liv: ett liv med utbytesstudentgänget och ett med klassen. Nu satt liven äntligen ihop! Det var dessutom väldigt roligt att få bjuda tillbaka på något eftersom jag har blivit så väldigt uppvaktad och så väl omhändertagen av mina klasskompisar under den här tiden i Mexiko.

Festen blev en blandning av kulturer, med svensk microkladdkaka, mexikansk piñata och mexikanskt ”galet vatten”, som är billighetssprit blandat med vatten och pulversmak. Mexikanarna på festen lärde mig att födelsedagsbarnet brukar doppa ansiktet i tårtan och att man behövde jättestor plats för att göra en piñata ordentligt. Därför sparade vi piñatan till några dagar senare när vi kunde ta den till en bättre plats än min balkong.

Tårta i ansiktetJag delar med mig av gräddkladd på kind efter att ha blivit doppad i tårtan.

Piñata!Jag mot piñatan, vem ska vinna? På terassen hos en klassis, en bättre (större!) plats än min balkong.

Under veckan som har gått har jag även skrivit min första tenta här. När jag läste frågorna blev jag glad: det här kunde jag ju! När jag väl skulle börja formulera svaren på spanska blev det klurigare, jag insåg att det är svårare att formulera svar med rätt nyanser på orden än det är att förstå en förklaring på en biokemisk process. Att använda ord på fel sätt i tentasammanhang kan ju lätt tolkas som att man inte har fattat själva ämnet, vilket vore lite trist. Jag håller tummarna för en snäll rättning där läraren förstår det han vill förstå!

Jag känner mig fortfarande som nyförälskad i mitt Mexikoliv. Trots att skolan har krävt att jag har pluggat till tre på morgonen två gånger bara den här veckan, och trots att de senaste labbtillfällena i parasitologin har överträffat varandra i förvirring, så överväger alla bra saker. Människorna jag träffar som gör mig alldeles varm i hjärtat, inställningen jag möter som jag så gärna skulle vilja göra till min egen och språket som fortfarande gör mig så lycklig att lyssna på och prata. På Mexikos självständighetsdag häromveckan fick jag min chans att ge min hyllning till detta fantastiska land.

¡VIVA MÉXICO CABRONES!

Viva México cabrones!

2 responses to “Födelsedag och första tentan

Leave a Reply

