Road trip!

Den förra helgen så begav vi oss iväg på en halvspontan 3 dagars road trip till Black Hills National Park, mest kännt för Mount Rushmore. Vi som åkte var jag, Erik och två Tyska tjejer som vi lärt känna under “insparken”. Vi hyrde bil här i Mankato och uthyrninsfirman krävde att föraren var 25 år eller mer så det innebar att jag blev chaufför för resan och glad är jag för det. Att få åka på en road trip i USA är en gammal dröm för mig och jag blev inte besviken. 9 timmar tog resan till Rapid City och jag njöt av varje mile, Country på radion, majsfällt så långt ögat kan nå och en mountain dew i handen, det blir inte mycket bättre.

DSC_0263

Fredagen spenderades genom att vi åkte runt i nationalparken och besökte Mount Rushmore och  Crazy horse memorial, såg på all fantastisk natur och vildliv. Vid ett tillfälle så blockerade en flock Bisonoxar vägen och vi såg antiloper mm. Dagen avslutades med ett återbesök vid mount rushmore där det skulle vara nån form av kvällsaktivitet. Det visade sig vara den mest patriotiska kvällen som jag någonsin upplevt med historier om presidenterna avbildade på monumentet, sånger och Nationalsången såklart. På slutet bad de alla personer i publiken med nuvarande eller tidigare militärtjänstgöring, att kliva upp på scenen och hjälpa till att hala flaggan. Av ca 300 pers så gick ca 40-50 st ner på scen.

DSC_0318 DSC_0455

På lördagen så åkte vi in i The Badlands, ett vackert men ogästvänligt område. Området fick sitt namn av nybyggarna som försökte ta sig västerut på 1800 talet eftersom att det nästan var omöjligt att korsa, idag är det dock lätt o smidigt då de byggt en bra väg genom området. Allt berg är från början vulkanaska som nu bildat dessa formationer. Väldigt mäktigt men återigen en dag med många timmar i bilen. Efter en Buffaloburger på en restaurang i Badlands så blev det raka vägen hem, ytterligare 8 timmar i bilen, jag somnade snabbt den natten.
Det bästa med USA är att denna roadtrip gick på ca 1200 kr per person, och då tankade vi 3 ggr, sov 2 nätter på motell och hyrde en riktigt bra bil. Jag hoppas på fler resor under terminen.
DSC_0753

DSC_0879

 

Sen var det ju det här med plugget… Jag hade mina tre första “tentor” nu i veckan, US History, US Government och Business Finance.  Det är långt ifrån den svenska svårighetsnivån; flervalsfrågor och mindre essäfrågor där det inte behövs använda nån analytisk förmåga alls. Dock så var några av amerikanarna förvånade över hur mycket essäfrågor det var, för att citera en i min korridor “All my exams in high school were multiple questions”.  Så proven verkar inte bli allt för svåra men det är delvis på grund av mängden av läxor som ska göras varje vecka, det får en att ligga i fas så jag är mestadels positiv.

Nu i helgen åker vi  upp till till Duluth med MNSUs International office. En chans att se någonting nytt och inte minst de stora sjöarna, kanske även hälsa på Duluth university som Umeå uni också har utbyte med.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

