Mitt liv som student och 22 Birthday bumps senare!

Tiden bara rusar iväg, det har redan hunnit blivit oktober och kanadensarna går fortfarande i flip-flops och har inte riktigt fattat det där med att det faktiskt börjar bli riktigt kallt men fortfarande är det väldigt fint väder. Hittills har jag haft några quiz, en tenta i spanska och påbörjat några assignments (uppgifter med varierande längd, allt från 2-12 sidor) som det nu börjar bli lite brådis med.

Jag har satt ihop ett litet collage över delar av University of Saskatchewan (U of S) och tänkte berätta vilka kurser jag läser.

Jag läser en kurs som heter “International Business” där vi har ett grupprojekt som går ut på att etablera ett kanadensiskt företag till ett annat land i Europa. Vi undersöker den ekonomiska situationen, politik, kultur, lagar, risker, möjligheter mm. Vi har också vad som kallas för “Exchange Game” där vi varje vecka köper och säljer fiktiv valuta, närmare bestämt 1000 000 CAD som under sex veckor förhoppningsvis ska växa. Vi har även oförberedda quiz, tre individuella uppgifter samt midterm och final exam. Kursen är väldigt hektiskt men läraren är i alla fall väldigt engagerad. Dock så pass engagerad att han låter lika entusiastisk över allt han säger så jag kan inte riktigt greppa vad som är viktigt eller inte samt pratar han extremt fort!

En annan kurs som jag läser heter “Organization structure and design”  och går ut på att förstå sig på hur en organisation är uppbyggd och hur olika ledare agerar. Här har vi totalt fyra quiz, två individuella uppgifter, midterm samt final exam. Läraren är engagerad och tycker det är roligt att höra hur det fungerar i Sverige. Det är rätt så stora skillnader! I Sverige kan du oftast utan problem prata med din chef om problem på din arbetsplats men det finns inte på kartan här, det är resultat som gäller och inget annat är av intresse.

Den sista ekonomikursen jag tar heter “Human Resource Management” och jag kan väl säga att jag nog hade behövt lite mer baskunskaper för denna kurs men jag hoppas att jag ska lyckas ta mig igenom den. Denna kurs berör allt vad HR gör i ett företag. I denna kurs har vi trivial-seccions efter varje föreläsning där vi med “clickers” svarar på frågorna, alltså med en dosa som man väljer sitt svarsalternativ med. Vi har också två individuella uppgifter, midterm och final exam.

Nu bryter vi mönstret och går in på en kurs jag tar i det spanska språket. Väldigt roligt med lite omväxling och jag tycker det är intressant och roligt med språk. Men gisses vilket tempo det är!! Jag kommer prata flytande spanska innan den här terminen är slut så mycket som vi lär oss. Här har vi tre mindre tentor, två test som går ut på hörförståelse sen en final exam.

Sista kursen jag tar är en psykologikurs som heter “Personality”. En väldigt intressant kurs som jag tror jag även kommer att ha användning av i mitt yrke som ekonom. Vi lär oss om hur olika människor fungerar och läraren är helt underbart rolig! Här har vi en uppgift, midterm och slutligen en final exam.

Image

 

Idag var det min födelsedag och jag kan inte annat än vara glad över vilka fina vänner jag har fått här borta! Lördag kväll blev jag firad med tårta och blev slängd i golvet 22 gånger, birthday bumps kallades det. “That’s how we do in Canada”

Imorse fick jag kaffe och en subway macka av min roommate Therese som är från Norge. Senare under dagen fick jag en ögonbindel och blev ledd till en annan lägenhet vilket visade sig vara Elins lägenhet som egentligen bara är tre dörrar bort men jag fick irra runt på äventyr ett tag innan jag blev förd till rätt ställe! Där möttes jag av glada vänner med partyhattar, sång, ballonger, tårta och kakor! Fick en nalle också som jag kan krama lite extra då jag längtar hem! TACK för en jättefin födelsedag!!

Image

Mer uppdateringar kommer inom kort! Kram på er! /Amanda

Leave a Reply

