Avicii och aztekpyramider i Mexico City

I helgen åkte jag och Anna till Mexico City! Lämpligt nog så har varken hon eller jag några lektioner på fredagar, vilket underlättar för lite längre resor. Så tidigt på fredag morgon gav vi oss av. Väl i huvudstaden så tittade vi på kända platser, som Amerikas största katedral, revolutionsbågen och självständighetsängeln.

På fredag kväll var det dags för vårt stora event: Aviciikonsert! Den var riktigt bra, och det var väldigt mycket folk. Jag roade mig med att skrika saker på svenska, och hoppas på att Avicci skulle höra det långt där framme, och fatta att han hade en landskompis i publiken. Förmodligen hördes inte mina skrik ända fram, men det gör inget.

Dagen därpå tog vi bussen ut till Teotihuacán, som är gamla Aztekruiner. Det var jättehäftig miljö och jättehäftiga ruiner. Vädret var behagligt och turistshortsen (lyxigt som omväxling mot skoljeansen!) gav härlig fläkt på benen. Det var spännande att lära sig lite om aztekerna och Mexikos förspanska historia!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Söndagens stora aktivitet var att gå på shoppingtur. Små gulliga affärer i all ära, men ibland är det trevligt att gå i affärer som har kläder med en stil man känner igen och som funkar på ett sätt som man känner igen. Vi shoppade loss på Mexikos enda H&M och åt Ben & Jerry’s. Lyckan var gjord!

Mexico City är en stor och fin stad som överträffade mina förväntningar! Det enda jag visste om staden innan jag kom till Mexiko var att den var stor och farlig, men det finns, förutom det vi såg, många fina platser och många spännande museer (tydligen finns ett av världens bästa museer där, hur man nu kan mäta det?) som jag planerar att utforska mer nästa gång jag kommer dit.

Veckorna som kommer här i Guanajuato ska bli spännande. Imorgon börjar Cervantinofestivalen, som är en kulturell festival som är jättekänd här i Mexiko och tydligen även känd världen över. Turistguider varnar för förhöjda priser under festivalen, min parasitologilärare varnar för förhöjda halter av parasiter. Mexikanska utbytesstudenter har taktikvalt Guanajuato som pluggort för att automatiskt vara här under festivalen, i princip alla mexikanare som redan pluggar här och som jag har pratat med har peppat mig inför festivalen. Peppet brukar ofta sluta med frasen ”Du ska få se!” med en lycklig stolthet i blicken, som om personen i fråga tänker att jag kommer inse att personen i fråga hade jättemycket rätt när den berättade hur fantastisk Cervantino verkligen är. Tydligen ska det finnas kulturella event överallt och vara fest typ hela tiden i tre veckor. Jag är spänd på att se hur mycket fest det är, det är ju inte direkt som att det är dött på den fronten som det är nu. Jag är taggad på kulturella event, det verkar finnas av alla sorter! Under de här veckorna har jag låtit bli att planera in några resor. Får jag några minuter över så är det nog bäst att göra läxorna då.

2 responses to “Avicii och aztekpyramider i Mexico City

  • filipleiding

    Fick du någon autograf då? Jag menar du är ju ändå svensk, du borde ju kunna en lättare 😛

    • NoraIngebrand

      Nej, jag missade autografen! Kanske var det min svenskhet och inte-ska-väl-jag som gjorde att jag inte armbågade mig fram till autografskrivandet, eller så var det bara lathet eller försiktighet om mitt liv (man har väl sett hur Mufasa dör i Lejonkungen). Får nog ha en bättre plan på hur jag ska lyckas med den nästa gång 😉

Leave a Reply

