ngra tips och en uppmaning

När jag anlände hit till Montréal var min väska rätt så märkt av sin flygtur över Atlanten. Två hjul var kapade, och det hackade rejält när jag rullade mina 23 kg i ankomsthallen på flygplatsen. Från flygbolaget fick jag ett kvitto och en adress där jag kund få väskan fixad, men jag var tvungen att lämna in den inom två månader.

I veckan insåg jag att snart har två månader gått! Tid är antagligen något som aldrig kommer sluta att förvåna en. Jag kan på riktigt in fatta att tiden har gått så fort! Till veckan kommer jag ha mitt-termins-tentor i tre av mina fyra kurser. Halva terminen har alltså snart gått… Jag ska skriva dem på franska. Det ska bli spännande att se hur det går. Jag pratade med en av lärarna som berättade att om det skulle gå åt skogen så kan man göra omtenta på engelska. Vilken lättnad!

Jag tänkte försöka lista några tips, för dig som är sugen att åka hit, sett från mitt perspektiv nu efter en tid här.

  • Det första är inget tips, mer en uppmaning. Om du får chansen – åk! Jag var otroligt velig innan jag kom iväg. Väntan på att få antagningsbeskedet (inte från Umeå universitet utan från Université de Montréal) var lång och otålig. Kombinerad med annan skolstress reagerade jag nästan med en blandning av uppgivenhet och irritation. Jag kunde inte förstå vad som tog så lång tid. Hade min ansökan kommit bort? Jag fick mitt svar i juli, så… ”den som väntar på något gott” – det stämmer!
  • Det kan vara bra att få med sig ett intyg från Försäkringskassan som bekräftar att kammarkollegiets försäkring täcker. Jag hade turen att få hjälp av Aurore (som också bloggar här). Hon är franskspråkig och kunde övertyga mannen på universitetet att vi inte behövde gå till försäkringskassans motsvarighet i Québec och köa i timmar för att få ett intyg. Jag hade nog inte lyckats med det utan hennes hjälp. Det jag har hört från mina svenska kombos är att svenska försäkringskassan inte har något standardintyg, utan man får be dem skriva ett manuellt så att säga. Ett intyg som bekräftar att det finns ett försäkringsavtal mellan Québec (inte Kanada) och Sverige.
  • En annan sak de har berättat är hur det faktum att Kanada, eller iaf våra universitet, har relativt betygsystem påverkar dem i klassrummen. I mina kurser finns inga grupparbeten, men det gör det i deras. När grupperna ska bildas väljer kanadensarna oftast bort utbytesstudenterna eftersom man inte tror att vi satsar på toppbetyg, att vi inte fokuserar till 100 % på studierna under vår utbytestermin. Det lät lite trist tycker jag med det konkurrenstänket, även om det inte är något jag märkt av.
  • Gå till la Récréation och spela sällskapsspel varje onsdagskväll. Där träffar man folk! Det ligger korsningen Rue Saint Denis / Rue Ontario Est.
  • Kijiji kan vara ett sätt att hitta boende. Universitetets residens kan vara praktiskt, det ligger väldigt nära (på campus), men rummen är små med fast inredning (påminner lite om en hytt på en finlandsfärja), köket ligger i en annan byggnad, och det känns mer slitet än studentboende i Umeå. Fast allt är väl relativt. Själv bor jag i en lägenhet i det område som kallas le Plateau. Jag trivs jättebra, det är mysigt område mellan city och universitetet.
  • Handla på Jean Talon marknaden. Det är en fantastik fin grönsaksmarknad i little italy. Jag är lite rädd för hur bortskämd jag blivit, komma hem till coop kommer bli svårt…
  • Amigoexpress är som skjutsgruppen – kan vara användbart om man vill resa utanför Montréal. Bil är ofta billigare och snabbare är buss och tåg här.

Fortsättning följer…

One response to “ngra tips och en uppmaning

  • AuroreGleizal

    Ahah you made me laugh speaking about the residences. And yes, she’s right, I’m living there, and yes, it looks like a Finnish ferry’s room. (Olala, I understand more Swedish now ! :p) But still, it’s fun and easy to live there.

    A plus : Recreation is a really good place to have fun and meet new people ! Come to Montreal and go there !

Leave a Reply

