Första inlägget!

Kom in lite sent i det här med att blogga men ska försöka sammanfatta vad jag har haft för mig under min tid här i USA. Jag heter Sanna Kårebrand, fyller 24 år i november, studerar civilekonomprogrammet termin 5 och nu i höst befinner jag mig på Minnesota State University Mankato. jag är här med 5 andra svenskar som också pluggar på umeå universitet.

Tiden har gått otroligt fort och det känns som att jag har kommit in i rutinerna med skolan, plugg, fritid osv. Anlände till Mankato den 25 augusti, en vecka senare än vad som var planerat pga att jag fick magsjuka och fick boka om flyget. Missade alltså hela orientationveckan så på måndagen en vecka senare fick jag fixa med all registrering osv men det gick bra ändå. vi hade fått önskat kurser sen i våras men hade blivit registrerad på helt fel kurser. som tur var hade vi en vecka då man fick ändra sina kurser så jag ändrade kanske 100ggr innan jag fick till det med schema osv. hoppade senare av en kurs som jag tyckte va helt ointressant och läraren va jättejobbig så jag läser bara 4 kurser, 13 credits.

jag upptäckte att det var väldigt svårt att hitta bra ekonomikurser, nästan alla ekonomikurser på deras högsta nivå har vi läst redan så läser bara en kurs inom ekonomi, samt 2 st inom politik och en psykologikurs. kurserna är intressanta och det är en helt annan nivå än vad vi är vana med i sverige. alla tentor är i princip bara flervalsfrågor så jag börjar kanske läsa igenom lite anteckningar och powerpoints 2,3 dagar innan tenta och ändå klarar jag dem med rätt bra betyg. imorgon har jag en tenta med 3 essäfrågor faktiskt men där har vi fått de 3 frågor han kommer ha med på provet för någon vecka sedan så det var bara att plugga in just de tre. men samtidigt är det många smågrejer som ska in nästan varje vecka, har ett quiz varje vecka som jag gör via internet samt någon nyhetsrapport var tredje vecka. plus att det är 4 olika kurser att hålla reda på istället för en som hemma i sverige. men känns skönt att ha det rätt slappt!

med denna pluggnivå har vi gott om tid att resa på helgerna! vilket vi har gjort, och nästa resa bär iväg till washington nästa vecka samt miami om några veckor.

bor i korridor med linnea, hon pluggar  civilingenjör inom interaktion och design, det funkar väldigt bra fast vi bor på ca 20kvm. vi bor på campus med ca 3 min till vår restaurang och 4 min till huset där mina lektioner är. vi har alltså ett “mealplan” som vi betalar ca 1700kr i månaden för, där vi har obegränsad tillgång till restaurangen. maten är sådär men mycket att välja på så oftast finns det något man tycker om. farligt dock med efterrättsbuffé och glass.

IMG_4185 blogger-image-134490966 IMG_4386 IMG_4937 IMG_5168 IMG_5286 IMG_4634

Leave a Reply

