Besök på fängelset

Vill bara berätta om min väldigt annorlunda upplevelse igår, I min amerikanska kultur klass så besökte vi ett fängelse. Jag trodde bara vi skulle få träffa en polis som skulle prata om lagar och hur det går till och så men vi fick en rundtur runt hela fängelset och fick se de flesta fångar. Vi gick in i en avdelning där många fångar gick runt helt fritt omkring oss (De hade ju sina celler men de var öppna på dagarna), vilket kändes rätt farligt men dessa var klassade minimum till medel säkerhetsklassen. Greta , en tysk kompis hörde att de sa att vi såg rädda ut, som att vi trodde att de skulle döda oss och en annan hade sa “Bli aldrig gripen så ni kommer till fängelse”. Vi fick tillsägelse att vi inte fick prata med fångarna även fast de pratade med oss. De hade på sig beigea overaller som det stod “Banncock County” vilket är distriket jag bor i. Sen gick vi en i en avdelning där säkerhetsklassen var medium till hög. Där satt mördare, våldtäktsmän och dylikt. Där hade de röda och orangea overaller. De som hade Orangea var de mest farliga. Här var poliserna och fångarna separareade så säkerheten skulle vara så hög som möjligt för poliserna. I denna avdelning fick de endast gå ut på rastplatsen 1 timme per dag. De som var där på grund av brott mot barn, våldtäktsmän och dylikt fick sitta i en egen avdelning eftersom att de annars skulle bli nerslagna eller mördade.

I nästa avdelning vi fick se så var fångarna där bara för små brott, som till exempel att de inte förnyat körkortet och kört ändå. Så de är fria på dagen men måste komma in på kvällen och ta på sig overaller och ta sitt straff. Detta tyckte jag var mycket underligt.

Sergeant White visade oss deras sjukstuga där fångarna får medicin om det behövs. En annan sak som förvånade mig var att fångarna måste betala för att vara i fängelset, tror det var typ 20 dollar per dag eller nåt. Lite skillnad än om man är i Sverige. Detta är ju “jail” som de stannar tills de får sitt straff bestämt sen skickas de till “Prison”. Så det var ändå väldigt olika grader av brott som hade blivit utfärdats av fångarna där. Det luktade väldigt skumt där, typ som sjukhus fast mycket värre, svårt att beskriva.

Hm vad mer, det var fångarna som lagade maten och tvättade kläderna. Om de jobbade på fängelset så kunde deras straff förkortas, de fick inget betalt what so ever. Vi fick se deras bibliotek som var till för att läsa olika lagar som kunde hjälpa dom att visa sitt oskyldighet. Jag är så tacksam för att fått sett detta, vilket gör att jag verkligen aldrig vill hamna i fängelset (Inte för att jag ville det innan men). Jag kände mig rätt nedstämt direkt efteråt! Är väldigt tacksam för denna kultur kurs som jag tar, jag får se så mycket mer av USA.ImageImageImage

About saraliindstrom

Jag heter Sara Lindström och jag ska studera på Idaho State University hösten 2013. Jag studerar civilekonomprogrammet, femte terminen på Umeå Universitet. View all posts by saraliindstrom

Leave a Reply

