Cervantinoliv

Hej hopp! På sistone har jag avnjutit Cervantinofestival så mycket som möjligt. Varje kväll finns det minst en gratiskonsert att gå på om man vill, vilket är ett helt fantastiskt upplägg. Det gör att man kan gå på något random och upptäcka något nytt så fort man har tid över. Det har varit musik från hela världen, i alla möjliga olika genrer. Jag har varit på konserter med alltifrån klassisk rock, balkanmusik, salsa, opera, elektronisk musik och saker jag knappt vet namnet på. Och än är det inte slut, festivalen håller på i nästan tre veckor! Dessutom är det roligt att gatorna är fulla av folk, gatumusiker, gatuskådespelare och gatustånd. Det blir en sådan festlig stämning!

Vänta på konsertstart

Trevligt vänta-på-konsert-start-häng.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Brasilianske Amon Tobin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Klassisk musik i Guanajuatos lyxigaste teater.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mer fint konsersällskap!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fantastiskt bra gatumusikanter!

Något annat jag har avnjutit så mycket som möjligt på sistone är det sociala. Jag hade ju undrat i förväg hur man skulle hinna med mer socialt än vanligt, och här är knepen: Man sover mindre än vanligt och väljer att tycka att en femtimmarsnatt är en lång natt, och när man kommer hem från skolan så byter man bara kläder, dumpar labbrocken och häller i sig en kopp kaffe innan man kastar sig iväg igen. Vill man lyxa till det lite kan man ta en 20 minuters tupplur under sin hemmavistelse också. Då hinner man med många konserter och fester och filmhäng! Tyvärr slutar min spanska funka med för lite sömn, så det är inte riktigt en taktik som håller i längden.

Jag känner att jag börjar komma närmre folk i min klass, vilket känns jätteroligt. Det är fantastiskt att få vara en väldigt välkommen gäst hos trevligt och snällt folk som man trivs bra ihop med, men det är snäppet mer fantastiskt att få känna att man är en del av ett gäng, där det finns ömsesidig vänskap, där man har en ömsesidig plats i varandras hjärtan och där det finns ett ömsesidigt förtroende. Att detta dessutom funkar trots de språkbarriärer som finns känns jättefint. Jag är så tacksam!

Utöver Cervantinofestivalen och roligheter så rullar skolan på också. Efter den senaste tentan frågade min lärare mig vad som hade hänt, om jag inte förstod frågorna eller om jag inte hade pluggat. Han var så förvånad över att det hade gått så dåligt för mig. Jag målade upp för mig hur jag inte hade ett endaste rätt på tentan och kände mig lite deppig eftersom jag hade trott att jag hade förstått frågorna och eftersom att jag visst hade pluggat, även om jag insåg att det var några grejer som inte satt så bra. När vi fick tillbaka tentorna en vecka senare så visade det sig att jag “bara” hade fått godkänt. Jag var supernöjd, jag hade ju ändå svarat rätt på fler frågor än jag hade svarat fel på, och att glömma tre detaljer på flera veckors föreläsningar kan ju lätt hända alla! Men han underströk igen att jag hade gjort honom besviken. Det känns fint att han har så höga tankar om mig, men det känns ovanligt att andra har högre förväntningar på mig än vad jag själv har. Jag tror att jag ska gå och plugga lite inför nästa tenta nu, så att jag inte behöver göra honom så besviken igen…

2 responses to “Cervantinoliv

  • tinaromanov

    Känner exakt likadant i Macau, lärarna har sådana förväntningar och dom bryr sig på ett annat sätt… man är utbytesstudent, inte där för att bli skitsmart direkt;)

    • NoraIngebrand

      Nej precis, och jag tänker att många saker man blir smart på som utbytesstudent inte räknas in i betyget eller knappt syns av läraren, till exempel smart nog att lära sig att plugga på ett nytt sätt, smart nog att kunna plugga på ett annat språk och socialsmart nog att kunna samarbeta över språk- och kulturbarriärer. Men trots det så blir det svårt att lämna “den duktiga flickan” i mig som inte vill göra någon, särskilt inte en lärare, besviken!

Leave a Reply

