Den friterade kostcirkeln

Nu har jag varit här i USA i över två månader och saknaden efter fullkornsprodukter är stor. Jag har fått en helt ny syn på mat, till exempel så är hamburgare numera ett av de nyttiga alternativen när jag funderar på vad jag ska äta till middag. Utbudet i skolans matsal är ganska begränsat så vi känner igen alla maträtter som dyker upp. Idag Tisdag så är det Breakfast dinner vilket innebär att det är scrambled eggs, korv, skinka, gravy, biscuits och choclate chip pancakes med sirap på menyn, dessutom finns det en våffelstation som är öppen vid frukost. Inte riktigt vad jag vill ha till middag men då finns det alltid pizzan, hamburgaren eller mackbaren med vitt bröd att hugga in på. Är man inte mätt efter det så finns det alltid kakor av alla dess slag + glass och mjukglass med flera smaker och toppings att välja på. Trots detta har jag bara gått upp 1 kilo än så länge vilket för mig är ett under.
Maten i sig är ganska god men efter 2 månader av pizza och hamburgare så har jag tröttnat.
Tack och lov så finns det ofta kyckling att välja på och salladsbaren är riktigt bra så det räddar situationen. Och favoriten är omelettsstationen där man får välja topping och så steker dom den åt en. Tyvärr är den bara öppen på frukost och vid brunchen på lör o söndag.IMG_2673 IMG_2674 IMG_2671 IMG_2670 IMG_2667 IMG_2668 IMG_2666
Nu i helgen så åkte jag på en road trip till Chicago med Erik och tre tyskar. En av tyskarna,  Jakob, var smart nog att köpa en bil när han kom hit till Mankato, det ger en så mycket mer möjligheter och det är ett väldigt billigt sätt att resa på jämfört med buss och taxi. Chicago var en helt fantastisk stad fylld av trevliga människor och massor att se och göra. Vi gjorde de klassiska turiststoppen vid The Bean, Willis tower och the Pier. Vi testade också att äta den mest berömda maträtten från Chicago( ja ni gissade rätt det är pizza), Chicago Deep pan pizza. Kalorier till tusen men det var det godaste jag ätit sen vi kom till USA. Vi åt även på Bubba Gumps shrimps känd från Filmen “Forest Gump”, en typisk turistfälla men det var gott och en kul upplevelse om än något dyrt. Vi besökte även en Jazzclub där de hade ett liveband som spelade lite Senatra mm, en riktigt trevlig kväll även fast vi drog ned medelåldern med 20 år. Med trötta ben och blåsor under fötterna så kom vi hem efter 2 intensiva och roliga dagar.
IMG_2688 IMG_2694 DSC_0226 DSC_0183 DSC_0170
Igår var det tillbaks till verkligheten igen och nu har jag avverkat 3 tentor på 2 dagar. Det låter värre än vad det är men det har tagit på krafterna. Nu har jag lite Quiz och inlämningsuppgifter att göra under november och sen har vi våra Finals (sluttentor) i början av december. Tiden går så fort vilket känns både bra och tråkigt, bra för att jag vill ut och resa men vi kommer att sakna alla vi lärt känna här så nu gäller det att ta till vara på tiden som är kvar!

Leave a Reply

