Besök

Under veckan som varit, har Jacobs mamma varit på besök, och vi har då haft speed-tourism på schemat. Först så hämtade vi upp henne på färjeterminalen, och åkte till vårt dorm, där vi hade bokat ett rum till henne. Första kvällen var hon ganska trött, så vi gick bara och åt på våran stammis-restaurang, och sen till supermarket för att handla frukost.

På torsdagen så tog vi en gratis shuttlebus till Macau city, där vi för övrigt inte varit så mycket. Vi hade kollat upp att man kan låna en ”guide-telefon” av turistcentret på stan. En ”guide-telefon” är en en telefon, som berättar om olika platser, hus och personer, samtidigt som man går omkring i Macau. Det visade sig vara ganska tråkig information i denna telefon, så vi övergav det efter kanske två/tre platser, och gick runt och kollade utan telefon. Eftersom vi var inne på en vardag (vi hade tidigare bara varit inne under helger) så var det betydligt lugnare än vad vi tidigare hade fått erfara. Efter våran ”kvällslektion” så gick vi och åt och tog en öl i en europeisk bar.

På fredagen, så var planen att åka ut till den tredje ön i Macau, Coloane, och kolla in den gamla byn som ligger där, och äta på ett välkänt cafe, Lord Stows Bakery. Då vi hade lektion vid kl 15.00 så var vi tillbaka på skolan. men var i farten igen vid 16.30. På kvällen åkte Jacob och hans mamma till Macau tower och kollade på utsikten, och när de skulle hem, lyckades de ta en buss som går igenom halva Macau. Men Jacobs mamma såg det som en trevlig sightseeing runt Macau. De hoppade av i Taipa, och mötte upp Tina på en restaurang, och åt middag. På vägen hem så såg vi att en (av massor som finns i Macau) festival hade öppnat, så vi stannade till och kollade läget, för att bestämma att vi återkommer dagen efter.

Lördag, på schemat står djurparken, med pandorna som huvudattraktion, men innan vi hoppade på bussen till djurparken så köpte vi biljetter till The House of Dancing Water (http://www.youtube.com/watch?v=g8mu8PfWnyY). Djurparken var ett lyckat besök, då det inte var allt för mycket folk. Efter djurparken så åkte vi tillbaka till Lord Stows cafe, och åt lunch. Innan vi gick till House of Dancing Water, visade vi Jacobs mamma Venetian, och åt på den food court:en som finns där. När vi kom ut från The House of Dancing Water var vi alla tre väldigt imponerade, helt klart värt 530 MOP (434 kr). Efter det gick vi till festival Lusifonia, och tog några öl och kollade på folk.

På söndagen valde vi att ta sovmorgon, för att sen besöka Macau museum, vilket visade sig vara gratis för Macau-studenter och hela 15 MOP (12 kr) för vuxna. Vi var inne i Macau ganska länge, så när vi kom tillbaka, så byte vi bara om, och drog till festival Lusifonia igen, tills det började regna.

På måndagen gick vi upp tidigt för att ta färjan till Hong Kong. Det var riktigt tur att vi alla tre tog åksjuketabletter, då det var rejäla vågor denna dag. Väl framme, så lämnade vi väskorna på hotellet och begav oss ut till Causeway Bay för shopping, åt middag i Kawloon (en utav öarna i Hong Kong).

På tisdagen, åkte vi till Victoria Peak, och kollade på utsikten över Hong Kong, vi hade bättre sikt när vi var här tidigare, men det var helt okej denna gång. Sen bar det av för mer shopping i Causeway Bay, för att sedan äta lunch på ett cafe, The Passion, med riktigt bra råvaror och bakelser. Efter det bar det iväg till hotellet där vi fick säga hej då till Jacobs mamma, då hon skulle ta en transferbuss till flygplatsen därifrån. Vi åkte direkt hem efter det, och nu är det tillbaka till vardagen med skola och läxor.