Yangshuo

Vi hade fått tipset utav en av Tinas kompisar, att åka till Yangshuo, och det har vi nu gjort.

För att sammanfatta det, så var det helt fantastiskt…. Men det hade sina komplikationer, att ta sig dit. För att börja från början.

Vi som skulle åka var vi och en annan utbytesstudent från Tystnad. Vi åkte på måndagen, efter skolan, in i Zhuhai (Gränsstaden till Macau), och köpte tågbiljetter till Guangzhou, provinsen kantons huvudstad. Väll på tågstationen fick vi snällt fråga personerna bakom oss om de kunde hjälpa till att köpa biljetterna, då personen som sålde biljetterna inte kunde engelska.

På tisdagen, efter skolan, skulle det bära av. Vi tog oss till border gate, med en gratis shuttle bus, såklart, köade oss fram genom passvisning, tullar och annat. Vi kom in i Zhuhai, gick fram till tågstationen, som visade sig vara väldigt modern, med säkerhetsvakter och röntgen, för att få komma in på tågstationen överhuvudtaget. När vi hittade våran gate (Ja, de har gate:ar på tågstationen) så väntade vi. Tåget kom, vi klev på, väldigt fräscht, det tackade vi för.

En timme senare var vi framme i Guangzhou. Men eftersom vi hade hamnat på fel sida av stan, sett från där bussarna gick, blev vi tvungna att säga nej, armbåga oss fram och nästa slå oss fram förbi svart-taxi-chaufförerna, för att komma till de riktiga taxibilarna med taxameter. Tina hade låtit översätta adressen till Kinesiska, som hon visade upp för chauffören, och en 45 minuters resa började, mot busstationen.

På busstationen, lyckades vi köpa bussbiljetter till Yangshuo, utan komplikationer alls. Vi käkade, och sen satte vi oss på bussen för en 8 timmars nattbuss.

Men att gå och lägga sig var inte på frågan, då det spelades hög musik i högtalarna (Kina gillar väldigt mycket 90-tals pop, Chinese way). Eftersom det tydligen var något bra, och populärt, så ska man ju sjunga med också. Så mycket sömn blev det inte, och att resan tog ca 10 timmar istället, gjorde inte saken bättre.

Väl framme mötes man av ett helt fantastiskt landskap, och det hostelet vi hade valt var helt underbart, med en helt underbar atmosfär och personal.

Första dagen så gick vi och åt frukost på hostelet och sen gick och la oss, då vi hade ankommit till Yangshuo vid ca 0600. Efter en härlig vila, så gick vi ut och kollade in stan, bokade och betalade de aktiviteter vi hade sett, åt middag, och gick och la oss tidigt.

Planen för andra dagen var zipline och repellering, så vi möte upp våran guide, och åkte iväg. Bara att åka bil i Kina är en upplevelse, det finns ”inga” trafikregler, alla åker lite som de vill.

Väl framme så fick vi gå (uppför) i ca 30 min, tills vi kom till platsen för dagens aktivitet.

Aktiviteterna var som sagt, Zipline (”linbana”) och Repellering, vilket var riktigt kul, även då jag är höjdrädd.

Andra dagen var det kajak som stod på schemat…. Vi blev upphämtade och fick erfara den Kinesiska trafiken igen. Vi kom fram till en by, där vi fick våra kajaker, satte oss, och blev utknuffade i vattnet, och blev pekade åt ett håll.

Efter fyra timmar av otrolig miljö, med inga turister, och helt själva på floden, så kom vi fram till en ny by, där vi blev satta på en lokalbuss, fick 15 yuen av guiden och sen drog han.

Tredje dagen, skulle vi cykla 4 mil med guide. Denna gång följde faktiskt guiden med på cykelturen, men även med guide kommer missöden. Pavels, utbytesstudenten som följde med oss, kedja gick av, så vi blev ”strandsatta” i ca 45 min. På grund utav det så blev våran guide ganska stressad, så det blev en relativt snabb guidad tur på 4 mil. Men det var skönt med lite träning.

ImageImage

Efter cykelturen var det hem och duscha, för att sen åka tillbaka till Macau. Denna gång hade vi bokat en riktig ”sovbuss” med sängar. Så hemresan gick lite ”snabbare” än ditresan. Ca 14 timmar senare gick vi in till våra rum i Macau, och sov middag.

Nu tillbaka till verkligheten igen, tills Tinas pappa och bror kommer hit, då vi kommer ta lite ”semester” igen.