Det börjar bli kallt nu.

-17 var det ngns facebookstatus som sa.

På trottoaren burrade ett gäng duvor ihop sig ovanför en ventilationstrumma, ungefär som Marilyn Monroe men ändå inte.

Sista tiden har jag försökt ta var på tiden, för nu känns det som den börjar rinna iväg. I stan har det varit en dokumentär-film-festival men också på campus har cineastföreningen november som dokumentär-månad. Perfekt för mig som gillar dokumentärfilm! Dessutom har jag gått på två kvällsföreläsningar (universitetet har ett späckat schema med kvällsförläsningar), den ena gratis den andra inte, och testade min franska. Det var rätt svårt att hänga med.

Det här med att plugga på ett annat språk än svenska eller engelska är lustigt tycker jag. Ibland kan det funka jättebra, ibland är det knepigt. Kanske beror det på blodsockernivån. Jag läser fyra kurser här, en är praktiskt (måleri) och det känns som ett smart drag, de andra tre är i konsthistoria och det är ett ämne som blir väldigt visuellt (det känns tacksamt!). Lektionerna är mest att vi kollar på bilder och diskuterar dem. Jag är ganska glad att jag trots det läser kurser på grundnivå, det flesta jag läser tillsammans med läser sitt första år på kandidaten.

Strukturen är enkel med instruktioner om exakt vad man ska läsa och till vilken vecka, vad som är obligatorisk lektyr och vad som är frivillig, och vad för arbete man förväntas göra hemma.

I helgen var jag och mina colocs (som jag delar lägenhet med) och såg på den stora julparaden. Det var vi och ungefär alla barn i Montréal. Barnen reaktioner var nästan roligare att se än paraden i sig. En pojke gick som hypnotiserad ut i gatan och fram till den levande snögubben. Han fick en kram och sen följde andra barn efter.

Andra tecken på att det lackar åt jul är att grönsaksstånden som blev pumpastånden nu blivit till julgransförsäljningsstånden. På caféer spelar de célin dions julskiva…

Det går alldeles för fort!

Leave a Reply

