Sista lektionen avklarad

Vad hände med tiden? Den frågan ställer jag mig konstant när jag är här. Det känns nästan som igår när vi landade här i USA, samtidigt så har jag upplevt massor och träffat många trevliga människor med som jag förhoppningsvis kommer att hålla kontakten med även efter att vi lämnat Mankato.

Idag så hade jag mina 4a sista lektioner här vid Minnesota state university, Mankato. Nästa vecka är finalsveckan och jag har då 4a finals att se fram emot. Dock så är det inte så farligt som det låter, proven testar oss bara på den senaste månadens kapitel så vi behöver inte plugga mer än vanligt. Dessutom så har jag redan innan slutproven nått mina 60% i alla 5 kurser så jag behöver inte oroa mig för att kugga någon kurs. Hemma i Sverige så kommer betyget G att synas oavsett vilket  betyg jag har i kurserna här så det kommer inte att bli överdrivet mycket plugg sista veckan utan jag ska ta chansen att träffa så många som möjligt av dem som jag lärt känna här. Kurserna har varit väldigt enkla jämfört med i Sverige och jag har märkt att vi är duktiga på att plugga jämfört med amerikanarna, att kurserna har varit enkla betyder inte att jag inte haft mycket att göra. Läxor och uppgifter finns alltid men de är mer tidsödande än svåra.

De senaste veckorna har det hänt en hel del. Bland annat Thanksgiving som jag firade hos en amerikansk kompis tillsammans med några andra internationals och hans familj. Det bjöds på de traditionella rätterna: Kalkon, mashed potato, gravy, sweet potato pie med marshmallows mm och även pumkin pie till efterrätt. Efter att ha ätit mat i skolcafeterian hela hösten så var det fantastiskt att få äta hemlagat mat igen och sitta i ett vardagsrum och kolla på en film var inte fel det heller.
Sen är det det här med amerikanare och Julen, de går verkligen all in och dekorationerna kom upp direkt efter att halloween var över. I Mankato så klär de en park i hundratusentals lampor som de har tänt under hela december. Vi var där för invigningen som inleddes med en parad fylld med dekorerade bilar och andra ekipage. Sen tändes julbelysningen i parken och det gick inte att bli annat än imponerad, de hade dessutom en skridskobana och en lång sektion av lampor som blinkade i takt till musiken som spelades i högtalarna.
Jag och ett gäng på 12 andra internationals åkte iväg till La Crosse Wisconsin och vandrade i ett par nationalparker längs Mississippi river för 2 veckor sedan. Riktigt härlig natur och jag fick återigen se the Bald eagle flyga över mig. Att se en bald eagle flyga i solnedgången över mississippi river är något som jag kommer att komma ihåg en lång tid framöver.

Vintern anlände på rikigt hit till Mankato nu i veckan och till helgen räknar vi med temperaturer ner mot -25-(-30). Och om 8 dagar kommer temperaturen istället att ligga på en +25 när jag anländer till Hawaii där jag kommer att spendera  julen innan det är dags att resa vidare runt i USA.SONY DSC SONY DSC

Mississippi river

Mississippi river

La Crosse

La Crosse

IMG_2321

Leave a Reply

