Bonjour Jullov!

Nu har jag haft min sista tenta.

Snart blir det dags att vända om tillbaka till Sverige. Strax ska jag ställa om språket i word och mobilen till svenska, sätt in mitt gamla simkort (var har jag lagt det..!?) och sluta använda adapter. Saker kommer kännas lite mer som vanligt. Lite mindre spännande men ibland också lite skönare.

Innan packning, flygresa och Arlanda kommer min syster hit. Vi ska göra jul och nyår och jag ska försöka visa staden jag lärt känna under hösten. Men det slår mig nu att det nästan är som två städer. Dagarna i parken med picnic och gatufestivaler känns långt borta. Nu är det ljusshower och fyrverkerier, i parken kan man åka skridskor.

Jag sitter liksom och försöker summera min tid, för jag tänker att det här blir sista inlägget från mig. Men det är svårt!

Det har varit en blandning av toppar då livet varit fantastiskt och man känt att förmågan att prata franska är som en extra superpower jag hittat – som jag inte visste att jag hade – och dalar (mjuka och inte jättdjupa), när lungorna suckat tungt och frustrationen undrat hur man ska göra sig förstådd. Men jag är faktiskt stolt över mig själv att jag gjorde det. Att jag vågade åka, testa och plugga på ett språk jag visste att jag tyckte om men som det var tre år sen sist jag pratade. Bonjour je m’apelle Anna, j’ai dix-neuf ans, var ju liksom inte aktuellt längre. Men det gick! Jag kommer komma hem med en québec-franska otroligt mkt tyngre än den jag kom hit med. (som inte kostar extrakilon på flyget).

För den som är som jag var förra året – velig och fundersam på om jag skulle åka – säger jag bara: gör’t! Vilken otrolig chans och lyx man har. Att ha fått vara här på utbyte och läst kursen andra betalar för. Klart man ska ta vara på den chansen!

Yolo.

(fin och passande avslutning, non?)

/Anna

Leave a Reply

