Utvärdering

Om prick en vecka åker jag, och det känns overkligt att tiden har gått så fort som den har gjort. Jag har bott själv i ett annorlunda land långt långt borta och sett, upplevt och lärt mig otroligt mycket! Detta har helt klart varit allt och mer än vad jag nånsin önskat mig av en utbytestermin och jag är väldigt tacksam över att jag fick chansen att göra det. Här kommer min utvärdering, men jag skriver ett sista inlägg om några dagar med de senaste bilderna.

How do you evaluate the quality of the professors and other teachers at your host university (scale 1-5: 1=poor/negative, 5=excellent):      4     Alla mina lärare har varit mycket kunniga i sitt ämne, de har varit vänliga, tillmötesgående och hjälpsamma och de flesta talade mycket bra engelska.

How do you evaluate the quality of the courses you took at the host university (scale 1-5: 1=poor/negative, 5=excellent):      4   Kvaliteten på kurserna har helt klart varit bra för sina syften, även om inte alla kurser passade mig och mina preferenser perfekt.

On your arrival at the host university, were you offered:

A welcome event                                   yes/no

An information session                        yes/no

An orientation program                       yes/no

A language course                                  yes/no

How do you consider your degree of integration with local students in the host university (scale 1-5: 1=poor/negative, 5=excellent):      3     Det första universitetet aktivt gjorde för att integrera utbytesstudenter med de lokala studenterna var att erbjuda alla en voluntär som kunde hjälpa en med frågor och diverse. Vissas voluntärer var mycket bra och engagerade men andra, som till exempel min, dök aldrig upp. Det andra de gjorde var att anordna en del sammanträden/festligheter som både lokala studenter och utbytesstudenter var välkomna att vara med på. I övrigt var det ju blandade klasser i de olika kurserna så man beblandades i grupparbeten och dylikt.

How did you find your accommodation?:             Jag blev erbjuden att bo i någon av NTUs student-dorms och behövde bara ‘klicka i’ att jag ville ha det.

Did you have to pay any kind of fees at your host university?:      yes (please specify)/no

Recommendations for next year’s students abroad:             Bo helt klart i Prince dormsen om du inte bor i lägenhet, de andra dormsen ligger sämre till. Kolla noga upp vilka kurser du kan och tänker läsa, och kontakta gärna någon vid NTU att bekräfta att de kurserna verkligen kommer att hållas samt att det verkligen är på engelska. Mitt problem var att av två av de kurser jag valt och fått visade det sig att den ena var för doktorstudenter och den andra var på kinesiska, felaktigt märkta på sidan jag sökte kurser, vilket gjorde att jag var tvungen att läsa andra kurser som inte är relevanta för mina studier. Ta även med varma kläder, även om det är varmare än hemma gör luftfuktigheten det riktigt kallt under vintern och inte tala om hur kallt det blir inomhus. Jag rekomenderar även att läsa kinesiska, det var något jag först inte hade tänkt göra, men ångrade mig när jag kom hit. Det är riktigt svårt men både hjälpsamt när man vill beställa mat eller åka taxi samtidigt som det är riktigt kul att faktiskt förstå och kunna lite grann.

Leave a Reply

