Evaluation

How do you evaluate the quality of the professors and other teachers at your host university (scale 1-5: 1=poor/negative, 5=excellent):
– 5! Alla mina professorer/lärare var helt underbara och väldigt engagerade. Lektionerna var intressanta och lärorika.

How do you evaluate the quality of the courses you took at the host university (scale 1-5: 1=poor/negative, 5=excellent):
– 5! Jag gillade mina kurser och har lärt mig väldigt mycket. Men dock har jag fått pluggat väldigt mycket också då det har varit många quiz, assignements, gruppuppgifter och såklart midterms och final exams i samtliga ämnen. Men då ställde jag lite högre krav på mig själv än vad som behövs då betygen endast konverteras till G i Sverige men eftersom det är en del konkurrens för civilekonomer ville jag få bra betyg även utomlands. Men det är ett väldigt stort kursutbud och du kommer garanterat hitta något du gillar! Under de första två veckorna kan man även byta kurser om man känner att det inte riktigt var vad man hade förväntat sig.

On your arrival at the host university, were you offered:

A welcome event                                   yes

An information session                        yes

An orientation program                       yes

A language course                                  yes

How do you consider your degree of integration with local students in the host university (scale 1-5: 1=poor/negative, 5=excellent):
– 3! Jag umgicks med kanadensare men det var dem jag träffade under mina lektioner. Annars var det mestadels vi utbytesstudenter (ca 60 pers) som hittade på aktiviteter tillsammans.

How did you find your accommodation?:
På denna sida kan man hitta boende som universitet erbjuder: http://livewithus.usask.ca

Did you have to pay any kind of fees at your host university?:      yes

Description Charge Payment Balance
Athletic Fee $37.40
USSU Infrastructure Fee $56.52
Online Administration Fee $2.61
Recreation Fee $30.96
Sheaf $7.30
Student Services Fee $15.00
USSU Saskatoon Transit Fee $74.62
USSU Undergrad Student Fee $35.86
World Univ Services of CDA $3.50

Detta var då avgifter för bland annat busskort och för tillgång till gymmet.

Recommendations for next year’s students abroad:
Jag bodde på College Quarter, Aspen Hall. Detta boende är endast 2 år gammalt och 4 studenter bor tillsammans med varsitt sovrum, 2 badrum och ett kök/vardagsrum. Det var väldigt fräscht och fint, dock väldigt lyhört. Boendet kostade ca 4000kr/mån. Bor man däremot i dorms på universitetet betalar man ca 5000-6000 och då ingår en mealplan med väldigt god mat!! Så orkar man inte med att laga sin egen mat kan man överväga att bo i de äldre byggnaderna i ett korridorsrum med heltäckningsmatta och få frukost, lunch och middag serverad varje dag. Se dock till att få ett eget rum så att du inte behöver dela 20kvm med någon annan (om du nu inte vill göra det såklart).
Jag rekommenderar att ta med varma kläder för det kommer dagar då det är -40 ute!! Men åker du på höstterminen så är det +30 grader när du anländer.

Några Frågor? Det är bara att höra av sig till mig så ska jag försöka svara så gott jag kan!
bolander.amanda@gmail.com

Leave a Reply

