Jul och Nyår.

Vi firade jul i staden Sanya på ön Hainan, som även kallas ”Kinas svar på Hawaii”, men det ordspråket kan vi nog i efterhand stryka.

Hur som helst, vi lämnade våra dorm vid ca 13.00 den 21:a december, tog en shuttlebus till Bordergate där vi gick igen till Zhuhai (Kina). Där tog vi en flybuss i ca 2-2,5 timme till Guangzhou, där vi sen skulle ta ett flyg till Sanya.

Väl frame i Sanya, så var klockan ca 23.30, så vi gick bara och la oss.

22:a December, så var det ganska molnigt, så vi valde att bara gå omkring och utforska området vi bodde i. Till middag hade vi fått tipset att gå till en utomhus food court med en massa grillat, och massa god öl. Det visade sig vara lättare sagt an gjort. Vi hade glömt bort att vi var i Kina, och för att generalisera lite, så är det så fort man kommer över bordergate:en från Macau till Zhuhai (Läs Kina) så försvinner engelskan. Men vi lyckades beställa det vi ville, och det var sjukt gott.

23:e December, mycket bättre väder. Nu tog vi våran chans att få lite sol på oss, så vi gick ner till stranden och solade och badade. Dock så var det ganska mycket folk på stranden.

På eftermiddagen/kvällen så tog vi bussen in till Sanya City (vilket inte är så mycket att se tyvärr 😦 Däremot besökte vi en väldigt trevlig flea-market, men det var det enda i Sanya City som var intressant.

24:e December…. JULAFTON!!!! Då vi hade hört att det fanns en annan lugnare strand lite längre bort, så bestämde vi oss för att hyra cyklar, och dra iväg till den istället. Vi insåg väldigt snabbt efter att vi kommit fram, att denna strand var mycket lugnare, då det var en privat strand för ett hotell som låg där. Där hyrde vi stolar och ”parasoll”, men då fick vi också tillgång till hotellets pool, poolbar, och framför allt deras utomhus-jacuzzi.

På julaftonskvällen så bjöd Hostel:et vi bodde på, på en julbuffé som var riktigt god, men inte så julig dock 😦 Sen var det gratis öl……. på hostelets managers villkor.

Nejdå, han bjöd oss andra som inte drack på hans villkor också 😀

Den 25:e december hade vi bokat en utflykt med hostelet, det skulle vara en heldag (och natt, men vi sov aldrig över, då vi skulle åka hem dagen efter), på en öde strand. På stranden skulle vi få tillfälle att golfa, surfa, fiska, plocka koksnötter, köra beachbuggy, bada, grilla, och ha en bonfire. Alla som bodde på hostelet följde med, så det blev ett helt gäng 😀

På vägen dit så fastnade vi i trafiken, och fick hoppa av bussen i en by där vi stötte på gansterbarnen (som lekte utanför polisstationen).

Väl frame så gjorde vi allt jag nyss nämnde 😀

Och vi drack gratis öl (glömde jag säga)

Den 26:e December var det bara att åka hem, och börja sortera alla 1200 bilder man hade tagit från resan. Efter det var gjort, började man plugga till finals som började närma sig.

Nu väntar bara ett sista inlägg, när vi är klara med alla finals.

Önskar alla ett gott nytt år från Macau.

Nu väntar vårt första final av sex idag.