En månad i Indien!

Jag landade för en månad sedan på Chennai International Airport och undrade ganska fort: Vad tusan har jag gett mig in på? Utanför väntade eskort till SRM University. Indien är ett land med svindlande trafik, tillsynes utan struktur. Den karakteristiska “Sound Horn” skylten pryder varje lastbils baksida. Varsågod, tuta innan omkörning! Tro mig, uppmaningen efterföljs. Den första kulturella krocken var ett faktum när chauffören vant navigerade mellan fordon och människor i överflöd.

Första bilfärden avklarades och jag hamnade framför portarna till SRM University.

IMG_0043

Kontrasten från tidigare vyer var slående och Indien är ett land fyllt av kontraster. Slingrande gator med hundar och kor som går fritt bland människor och fordon. Gatorna ser mestadels ut som på bilden nedan, som är tagen i Potheri. Potheri är en förort till Chennai där universitetet är beläget.

IMG_0040

Indien var kort och gott omvälvande från dag ett.

Jag inkvarterades snabbt på SRM International Hostel: Green Pearl, som ligger utanför universitetet, i Potheri. Det var inga problem att finna kontakt med mina korridorskamrater. Indien är generellt ett välkomnande land. Människorna här är nyfikna och vänliga. Det händer regelbundet att någon kommer fram och frågar var jag kommer ifrån och vad jag studerar/gör i Indien. På Green Pearl kände jag mig välkommen direkt. Det känns som om de flesta här har gått igenom samma resa som jag.

Skolan började snabbt och det var bara att anpassa sig. Universitetet är en bra studieplats och stort i sin omfattning. Studiesystemet är annorlunda gentemot det jag är van vid. Det är större fokus på teori. Auktoriteter skall behandlas med största respekt. Jag har således fått vänja mig vid att adressera äldre och lärare med “sir” och “madam.”

Värmen är total. Med temperaturer som ligger konstant mellan 26-32 grader har jag ingen annan tillflyktsort än vatten, i mängder. Jag har vid det här laget vant mig en smula och det är tur. Det är enligt lokalbefolkningen “tempererat” och “svalt”, med andra ord en lagom temperatur. Det ska bli varmare i april-maj.

Maten är god! Jag uppskattar det kryddiga Indiska köket och lärde mig snabbt vad jag gillade och inte. Chilli är en baskrydda här och det är chilli i allt. Chilli till frukost, lunch, eftermiddagsfika och middag. Det där med chutney till frukost är väl något som jag har svårt att plocka upp. Jag får hålla mig till flingor.

Inlägget får avslutas med  en bild på mig, Severin och Nasir(två personer jag lärde känna fort) på restaurang.

IMG_0052

Med värme

//Jesper

P.S. Men allt annat då? Sightseeing, kulturkrockar och firandet av högtider( jul, nyår och pongal), allt får ni veta om ni följer bloggen! D.S.

Leave a Reply

