En vecka i Pembroke, North Carolina!

En kort uppdatering från UNCP (University of North Carolina at Pembroke). Jag anlände till Pembroke för en vecka sedan ungefär, den 13 januari mer exakt, och här kommer en liten sammanfattning av mina upplevelser hittills.

1. Boende – Jag bor i Courtyard apartments på campus här i Pembroke, det är lägenhetskomplex och som utbytesstudent är du garanterad boende här vilket är toppen då du slipper lägga ner massa tid och energi på att leta boende innan du åker till USA. Varje lägenhet har fyra sovrum och två badrum och jag kan väl säga såhär att städning inte verkar ligga högt på prioriteringslistan för amerikaner. Köket och badrummen är inte så trevliga, lite för smutsigt! Tydligen är det normalt här i USA att man inte städar lägenheter när man flyttar ut utan bara lämnar allting, och då menar jag allting. Det är matförpackningar, burkar, öppna chipspåsar och allmänt ett virvarr med möbler och saker staplade i vardagsrummet. Tack och lov är mitt sovrum ganska fräscht och badrummet som tillhör mitt rum fick en rejäl städgenomgång igår. Mina rumskompisar är koreaner, deras engelska namn är Jinny och Raina (att skriva deras koreanska namn är lite svårare, får nog öva på att uttala dem först)

2. Universitetet – University of North Carolina at Pembroke ligger väldigt malplacerat. Det är ändå ganska medelstort universitet, ungefär som campus i Umeå, men det ligger verkligen mitt ute i ingenstans. Närmaste större städerna är ungefär 1-2 timmar härifrån och det finns ingen sorts kollektivtrafik överhuvudtaget, så det gäller att snabbt lära känna någon med bil för att kunna ta sig från unviersitetsområdet förutom de resor som International office anordnar. Tack och lov verkar alla studenter vara väldigt vänliga och nästan alla har egen bil på campus. Åter till själva universitetet så kan jag bara säga att stilen på kurserna skiljer sig väldigt mycket från Umeå, många av kurserna har olika test varje vecka och sedan är det midterm och finals som gäller dessutom så får man hemläxor efter varje föreläsning. Lite mer som när man gick i högstadiet eller gymnasiet, alltså inte så självständigt studerande. Ytterligare en skillnad är att de flesta lärare inte tillåter elekotronisk utrustning på sina föreläsningar så det är bara att anteckna för hand och lämna datorn hemma.

Image

ImageImageImageImage

Så nu har ni fått lite blandade bilder av campus, det har varit underbart väder hittills och helt perfekt vårväder vilket känns ännu bättre när jag hör om det kalla vädret hemma. Det verkar dock vara ganska vanligt att vädret går upp och ner här och idag har det istället regnat hela dagen och varit lite småkyligt (lite som höstväder). Så vi har konstaterat att det är lager på lager som gäller när man klär sig på morgonen för du har ingen aning om hur vädret kommer förändras vilket är lite av en utmaning, en resväska på 23 kg erbjuder inte direkt ett stort urval av kläder och skor.

Det var allt för den här gången, kolla gärna in http://ulrikaviola.blogg.se, min personliga blogg där jag skriver lite mer utvecklande om UNCP!

Leave a Reply

