Första tiden i Calgary

Jaha, då var det dags att börja blogga då. Skrivet med norrländsk bitterhet och glimten i ögat 🙂

Som ni kanske förstår så är det bloggandet inte mitt hemmavatten, men nu är jag ju ändå är på andra sidan jorden och långt utanför min vanliga “comfort zone” så det är lika bra att börja. Jag hoppas att jag kommer kunna visa hur min utbytestermin är här i Canada, och bjuda på ett leende eller två.

Just nu så har jag varit i Calgary ganska precis i 3 veckor.

Resan började hemifrån Luleå en lördagmorgon med sådär oroligt mycket snöande på en dag där just flyget ned till Arlanda måste klaffa. Väl inne på flygplatsen och efter problem med biljettautomaten inser jag att jag bokat resan ned till Stockholm veckan efter… Jag hade alltså haft mentalt hjärnsläpp nån vecka tidigare och bokat fel. Planet som jag trodde att jag skulle med kunde jag inte heller omboka till. Aja, för att göra en pulshöjande historia kort så hann reptilhjärnan slå in och en biljett till nästa flight med ett Norwegian-plan köptes, tur att jag var på flygplatsen i god tid. 1300 kr fattigare så var jag nu på väg, faktiskt innan SAS-planet som jag tänkt åka med. Dom som känner mig skrattar nog lite eftersom jag är värdelös på att planera långt i förväg och har en övertro på min förmåga att spontanplanera grejer. Resten av resan gick bra, med mellanlandningar i London och Vancouver.

Första natten tog jag in på ett hotell i Downtown Calgary som jag lyckats boka billigt (650 kr för fyrstjärnigt hotell centralt). Bilden här nedanför visar utsikten som jag vaknade till, byggnaden till höger (The Bow) är förövrigt den högsta skyskrapan i Canada utanför Toronto. Det var också lite småkallt ute, så efter de värdelösa plussgraderna hemma var det skönt att ta en promenad i en vintrig stad med 25-gradig kyla.

The Bow

The Bow, nice utsikt att vakna till första dan.

Efter denna första natt på hotell så flyttade jag in i lägenheten som jag kommer att bo i resten av terminen. Det är jag och tre kanadensare som delar på en lägenhet ett stenkast från skolan.

Vädret här i Calgary är nog det konstigaste jag varit med om, det pendlar mellan att kännas som vår och 10-12 plusgrader till -25 och blåsigt. Mestadels ser det ändå ut som i bilden nedan, dvs. soligt, Calgary har flest soltimmar i Canada.

Smidigt med snabbtåg som går mellan olika delar i staden, all lokaltrafik ingår dessutom i motsvarigheten till kårmedlemskap därhemma.

Smidigt med snabbtåg som går mellan olika delar i staden, all lokaltrafik ingår dessutom i motsvarigheten till kårmedlemskap därhemma.

Kanadensare måste nog vara ett av dom trevligaste folken, alla är nästan överdrivet artiga och hjälpsamma. Nån där hemma tyckte att jag skulle prova klippa till en för att om den bad om ursäkt. Jag låter frågan vara obesvarad, men funderar om det nog inte skulle vara så.

Jag har också hunnit börja med skolan. Det är ett jättefint universitet med intressant arkitektur och nya byggnader blandat med gamla lite här och var. Rent studiemässigt känns det lite konstigt att ha 5 kurser samtidigt. Kurserna är väldigt välplanerade med obligatoriska moment lite här och var. Från början kändes det lite väl uppstyrt och planerat, men nu har funderingen över det lagt sig och nån sorts rytm har uppenbarat sig. Första labbrapporten är förövrigt redan inlämnad. Nått som är väldigt positivt är att alla lärare är väldigt engagerade, håller intressanta föreläsningar och är hjälpinriktade. Jag tror att när jag väl kommit in i det så blir det ganska bra. Första tiden har man ungefär 2 veckor på sig att prova på och sen byta kurser om man känner att det inte blev helt rätt. Jag bytte ut en kurs som jag märkte att jag redan kunde, och som halvt kändes sponsrad av Shell, till en i “Alternative Energy Systems” istället.

Ironiskt att ha föreläsningar om "Alternative Energy Systems" i denna byggnad.

Ironiskt att ha föreläsningar om “Alternative Energy Systems” i denna byggnad.

Här i Calgary hölls ju OS för ett antal år sen och den så kallade “Olympic Oval”, som är en stor inneskridskobana, ligger just brevid där jag bor. Tror att det ett antal timmar på skridskorna den här vintern, har redan hunit vara dit ett par gånger. Det märks verkligen att Canada är ett hockeyfolk när man är där inne, barn som man funderar om dom kan gå åker glatt fram på ett par skridskor.

Skridskoåkning med andra internationella studenter. Dom med skarp syn ser att jag har på mig ett par "speed skates", sjukt snabba och roliga.

Skridskoåkning med andra internationella studenter. Dom med skarp syn ser att jag har på mig ett par “speed skates”, sjukt snabba och roliga 🙂

Sammanfattningsvis har det varit 3 intensiva veckor med mycket nya människor från alla delar av vårt klot. Jag har inte ännu varit till Rocky Mountains, men dom ligger bara ca 1,5 timma bort så framtida inlägg innehåller nog endel skidbilder.

/Gustav

Leave a Reply

