Vardag

Veckan har förflutit relativt lungt(för att vara Indien). Mina dagar ser ofta ut som följer:

07:15-07:30 -> Wake up!

07:30-08:15 -> Shower, Get Ready, Eat Breakfast

08:15 -> Bus to College

08:45-12:10 -> Morning College

12:10-13:30 -> Lunch, with the really nice guys from Zimbabwe

13:30-16:00(differs)-> Afternoon College

16:00-17:00-> Fika! Yes, I try to spread this swedish word in the premises. Quite successfully, I might add 🙂

17:00-19:30(ish)-> Free time/Study time/Panic for the cycle test

19:30(ish)-20:30 ->Dinner, sapla polamaa! (Let’s go and eat, that is how it sounds. I won’t try to spell it…)
20:30->23:00(ish) -> Free time/Last efforts to study/Hangout with the guys/Teashop(it’s the best)

Vardagen börjar etablera sig. Jag måste säga att mitt kursval blev väldigt bra i slutändan, jag läser intressanta kurser och är motiverad till studierna. Jag läser två kurser i databaser. Detta inkluderar att skapa, konfigurera och använda databaser. Utöver det läser jag kurserna Big Data, Data Analytics using Multivariate Methods and Forecasting Techniques och Business Analytics and Intelligence. I dessa lär jag mig hur jag kan använda statistiska verktyg för att analysera och presentera stora mängder data.

Jag pluggar med tre olika klasser. Större delen av min tid spenderar jag med klassen som heter “M.tech IT- Database Systems”. Det är en trevlig klass som ställer upp, svarar på frågor och underlättar min tid här. Jag fick även reda på nyligen att de har “lektioner” utanför schemat. Sessioner där personer från klassen undervisar i något som de är duktigare än de andra i. Det är allt från Java till Databaser. Jag ser fram emot att delta i dessa sessioner och har även blivit ombedd att “undervisa” i Python, Najs!

Framöver tänkte jag ta lite bilder i vardagen som lär hamna i inlägget: Vardagen i bilder

Med Värme

//Jesper

One response to “Vardag

  • lennart

    Finemangs att du trivs – just ni behöver du inte sakna vintern ensam – det gör vi samtliga här i Umeå, liksom i större delen av Sverige, även om det är lite kallare i inlandet. Blötsnö och någon plusgrad gör ingen vinter! Enda ljuspunkterna är Sveriges OS-guld i båda damernas 4×5 och herrarnas stafett 4 x 10 km. Keep up the good work, varma hälsningar från Umeå, Lennart

Leave a Reply

